لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

اینتل‌ست پخش برنامه‌های شبکه‌های ایران را «قطع می‌کند»


شرکت خدمات ماهواره‌ای «اینتل‌ست» تصمیم گرفته است تا برنامه‌های شبکه‌های وابسته به جمهوری اسلامی را از ۱۰ تیرماه قطع کند.

شبکه خبری پرس‌تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، پنجم تیرماه اعلام کرد که شرکت خدمات ماهواره‌ای «اینتل‌ست»، که مقر آن در لوکزامبورگ است، با ارسال نامه‌ای به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرده است که در همراهی با تحریم‌های ایالات متحده علیه عزت‌الله ضرغامی، رئیس این سازمان، تصمیم به قطع برنامه‌های شبکه‌های ایرانی گرفته است.

شبکه خبری پرس‌ تی‌وی و شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی از جمله شبکه‌هایی هستند که پخش برنامه‌هایشان از دوشنبه هفته آینده، ۱۰ تیرماه، قطع می‌شود.

پرس تی‌وی ضمن اعلام این خبر می‌گوید مایکل مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این شبکه تلویزیونی گفته است که رسانه‌ها مشمول تحریم‌های ایالات متحده نیستند.

نقل قول پرس تی‌وی از مایکل مان در حالی مطرح شده است که ایالات متحده آمریکا بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که رادیو و تلویزیون دولتی ایران و عزت‌الله ضرغامی به دلیل آن‌چه «کمک به جریان سانسور دولتی» خوانده شده، در فهرست تحریم‌های این کشور قرار گرفته‌اند و امکان دسترسی به نظام اقتصادی آمریکا و استفاده از آن را ندارند.

عزت‌الله ضرغامی فروردین‌ماه ۱۳۹۱ نیز به اتهام «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران، از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده بود که بر همین اساس اتحادیه اروپا با مسدود شدن اموال و ممنوعیت صدور ویزا برای وی موافقت کرده بود. خبرنامه اتحادیه اروپا آن زمان در توضیح دلیل حضور نام عزت‌الله ضرغامی در فهرست ناقضان حقوق بشر در ایران، به نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پخش «اعتراف‌های اجباری و دادگاه‌های نمایشی» اشاره کرده بود.

پرس‌ تی‌وی ضمن انتقاد از این تصمیم «اینتل‌ست» آورده است که شرکت ماهواره‌ای «یوتل‌ست» نیز از چندین شرکت ماهواره‌ای خواسته است تا همکاری با شبکه‌های ایرانی را متوقف کنند. پرس‌ تی‌وی به نام این شرکت‌های ماهواره‌ای اشاره‌ای نکرده است.

شرکت فرانسوی «یوتل‌ست»، تامين کننده فضای ماهواره‌ای اروپا، خود از اواخر مهرماه سال گذشته پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی بر روی ماهواره هاتبرد را قطع کرد.

آن زمان یوتل‌ست اعلام کرده بود که بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا پخش ماهواره‌ای ۱۹ شبکه تلویزیونی و رادیویی ایران، از جمله پرس تی‌وی، العالم، سحر یک و دو، الکوثر، جام جم یک و دو، شبکه خبر و تلویزیون قرآن را بر روی هاتبرد متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG