لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

آیت‌الله خامنه‌ای در سال «فرهنگ» از نمایشگاه کتاب دیدار نمی‌کند


رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید آیت‌الله خامنه‌ای امسال از نمایشگاه کتاب دیدار نخواهد کرد. این در حالی است که رهبر ایران امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ» نامگذاری کرده است.

محمد محمدی گلپایگانی روز سه‌شنبه٬ ۱۶ اردیبهشت‌ماه از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدار کرد که در این دیدار خبرنگاران از وی در خصوص علت عدم حضور رهبر جمهوری اسلامی در این نمایشگاه پرسیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای گلپایگانی در پاسخ به خبرنگاران گفت: «تراکم کارها و مسئولیت‌های ایشان وقتی برای این کار باقی نگذاشت.»

عدم حضور آیت‌الله خامنه‌‌ای در نمایشگاه کتاب سال جاری در حالی صورت می‌گیرد که وی ۲۹ اسفند سال گذشته٬ سال ۱۳۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ٬ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری و اظهار داشت که در کنار مردم٬ «مسئولان هم موظفند با توکل به خداوند و با تکیه بر مردم٬ در هر دو عرصه اقتصاد و فرهنگ٬ مجاهدانه وارد میدان عمل شوند».

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب ۱۰ اردیبهشت ماه در مصلای تهران آغاز به کار کرد و تا ۲۰ اردیبهشت‌ ماه ادامه خواهد داشت. نمایشگاه یاد شده نخستین رویداد بزرگ کتاب در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است.

این نمایشگاه در حالی ادامه دارد که به گزارش خبرگزاری کار ایران٬ ایلنا٬ شماری از کتاب‌های مجاز از سطح این نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند٬ امری که سال‌های گذشته نیز رخ داده بود.

ایلنا در این خصوص نوشته است: «این رویکرد غیرقانونی ادامه‌دار شده و معلوم نیست چرا ارشاد صلاحیت کتاب‌هایی را که خود پیش از این انتشار آن‌ها را مجاز دانسته٬ به این سادگی زیر سوال می‌برد.»

این خبرگزاری گزارش داده که از جمله کتاب‌های جمع‌آوری شده «زنان فراموش‌ شده» منصور کوشان و «ما یک سر و گردن از تفنگ‌ها بلندتریم» نوشته شاهرخ تندرو صالح است که هر دو از کتاب‌های نشر ققنوس هستند.

در عین حال در روز نخست نمایشگاه، کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نوشته «دارن عاصم اوغلو» و «جیمز رابینسون» با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور و ویراستاری علیرضا بهشتی شیرازی از غرفه نشر روزنه جمع‌آوری شد.

این سه نفر در حال حاضر به اتهام شرکت در اعتراض‌های سال ۸۸ در زندان به سر می‌برند.

خبرگزاری کار ایران تاکید کرده که پیش از برگزاری نمایشگاه نیز از ورود برخی کتاب‌ها به نمایشگاه جلوگیری شد؛ کتاب‌هایی چون «کودتا» از یرواند آبراهامیان و مجموعه «ترانه‌های حبیب محبیان»، خواننده موسیقی پاپ.

پیشتر رییس هیات رسیدگی به تخلف ناشران نیز از جمع‌آوری ۱۲ عنوان کتاب از نمایشگاه خبر داده و تاکید کرده بود که این عناوین «اکثرا کتاب‌های غیرمجازی بوده که یا مجوز نشر نداشته‌اند٬ یا اعلام وصول نشده‌اند».

ایلنا می‌گوید با توجه به این‌که معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد چند روز پیشتر تاکید کرده بود که این وزارتخانه «متولی» نمایشگاه است٬ مسئولیت جمع‌آوری این کتاب‌ها متوجه وزارت ارشاد است.
XS
SM
MD
LG