لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

پاسپورت پرستو فروهر هنگام ورود به تهران توقیف شد


پرستو فروهر: هشت سال است که از برگزاری بزرگداشت برای پدر و مادرم جلوگیری می‌کنند- عکس آرشیوی است.
پرستو فروهر: هشت سال است که از برگزاری بزرگداشت برای پدر و مادرم جلوگیری می‌کنند- عکس آرشیوی است.
مأموران فرودگاه تهران روز شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، به محض ورود پرستو فروهر، فرزند داریوش و پروانه فروهر، به ایران گذرنامه وی را توقیف کردند. خانم فروهر در آستانه چهاردهمین سالگرد قتل پدر و مادرش برای برگزاری بزرگداشتی برای آنها به ایران سفر کرده است.

پرستو فروهر در گفت‌و‌گو با رادیوفردا ضمن تأیید خبر توقیف پاسپورت خود توضیح داد که پس از ورود به ایران، مأموران فرودگاه گذرنامه او را گرفته و برگه احضاریه‌ای را به او تحویل دادند.

به گفته خانم فروهر در این برگه احضاریه از او خواسته شده است تا هفتم آذرماه «به دستگاه‌های امنیتی و انتظامی» جمهوری اسلامی مراجعه کند.

فرزند داریوش و پروانه فروهر که ساکن آلمان است، در این‌ گفت‌و‌گو اظهار کرد که در آستانه اول آذرماه، سالگرد قتل پدر و مادرش، برای برگزاری بزرگداشتی برای آنها به ایران آمده است، اگرچه به گفته وی در هشت سال گذشته همواره مأموران امنیتی برگزاری این مراسم را ممنوع اعلام کرده‌اند.

داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، اول آذرماه سال ۱۳۷۷ در منزل‌شان در تهران با ضربات چاقو به قتل رسیدند و قتل آنها سرآغاز قتل شماری از روشنفکران و دگراندیشان ایرانی بود که به قتل‌های زنجیره‌ای معروف شد.

وزارت اطلاعات ایران در دوران محمد خاتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عناصر خودسر» در این وزارتخانه مسئول این قتل‌ها بوده‌اند.

پرستو فروهر ۲۵ آبان‌ماه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «به سنت هرساله امسال نیز در آستانه آذرماه به ایران سفر خواهم کرد تا سالروز قتل پدرومادرم را در خانه‌شان به سر کنم٬ اگرچه در طی هشت سال گذشته برگزاری مراسم بزرگداشت بر ما بستگان آن دو عزیز ممنوع بوده است. ممنوعیتی که با حضور سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی و تحمیل شرایط قرنطینه بر خانه پدرومادرم اعمال شده است.»

وی در این خصوص به رادیوفردا گفت که در هشت سال گذشته، هرسال در آستانه سالروز قتل پدر و مادرش، مأموران امنیتی با احضار او، از ممنوعیت برگزاری مراسم خبر می‌دهند و پس از آن نیز با مسدود کردن دو سر کوچه‌ای که خانه فروهرها در آن قرار دارد از ورود افراد جلوگیری کرده و در عین حال جلوی خروج بستگان نزدیک حاضر در منزل داریوش و پروانه فروهر را نیز می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG