لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

ظریف در پارلمان اتریش: در ایران اعدام سیاسی نداریم


گفت‌و‌گوی محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران با خبرنگاران در جریان دیدارش از پارلمان اتریش در وین- ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۲
گفت‌و‌گوی محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران با خبرنگاران در جریان دیدارش از پارلمان اتریش در وین- ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه ایران در دیدار با نمایندگان پارلمان اتریش٬ از سابقه حقوق بشری جمهوری اسلامی دفاع کرده اما در عین حال گفته است که این وضعیت جای بهتر شدن دارد. محمد جواد ظریف همچنین تاکید کرده است که در ایران اعدام سیاسی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در جریان سفر هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایرانبه وین٬ محمد جواد ظریف روز چهارشنبه٬ ۲۸ اسفندماه، پشت درهای بسته با اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان اتریش دیدار کرد تا به گفته حاضرین٬ درباره مواردی چون روابط ایران و غرب٬ برنامه هسته‌ای٬‌ حقوق بشر و بحران سوریه گفت‌و‌گو کند.

طبق گزارش‌ها در این دیدار یک ساعت و نیمه، برخی نمایندگان از جمله آلِو کُرون نماینده حزب سبزها و متخصص در حوزه حقوق بشر٬ از وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران پرسید.

خانم کرون پس از این دیدار اعلام کرد: «آقای ظریف نگاه منفی‌ نسبت به وضعیت حقوق بشر در کشورش نداشت٬ اما تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در هرجایی امکان بهتر شدن دارد.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران٬ روز ۲۲ اسفندماه در گزارش خود به مواردی مانند اعدام‌ها٬ نقض اساسی حقوق شهروندان و اقلیت‌ها و عدم استقلال روند قضایی در ایران اشاره کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز ۲۰ اسفندماه اظهار داشت که دولت حسن روحانی به تعهدات خود عمل نکرده و آزادی‌ها را در ایران افزایش نداده است. وی در عین حال نسبت به «افزایش شدید اعدام‌ها» در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گفته سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ تن و در ۱۵ روز نخست ماه ژانویه ۲۰۱۴ نیز ۴۰ تن در ایران اعدام شده‌اند. این سازمان تاکید دارد که اگرچه بیشتر این اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بود٬ در میان اعدام‌شدگان٬ زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی نیز بوده‌اند.

در همین رابطه، ورنر فاسلابند٬ از وزریران پیشین دولت اتریش و رییس انجمن اتریش-‌ایران به رویترز گفت که آقای ظریف در دیدار با اعضای پارلمان این کشور٬ اعدام‌ها در ایران را مربوط به جرایم مواد مخدر دانست.

آقای فاسلابند افزود: «از او همچنین درباره اعدام زندانیان سیاسی پرسیده شد که او صریحا تاکید کرد که در ایران اعدام سیاسی وجود ندارد… او افزود شاید در ظاهر به نظر برسد برخی اعدام‌ها سیاسی بوده٬ اما مخالفت سیاسی هیچ‌گاه مجازات اعدام به همراه ندارد.»

ورنر آمون٬ نماینده حزب محافظه‌کار خلق در اتریش نیز به این خبرگزاری گفته است که تحت تاثیر «تمایل و اشتیاق» آقای ظریف به اصلاحات قرار گرفته است و توضیح داد: «البته که نباید در خصوص کشورهایی که در آن‌ها مجازات اعدام اجرایی می‌شود٬ استانداردهای دوگانه داشت… اما برداشت ما این بود که به زودی تغییرات چشمگیر و خوبی در ایران رخ خواهد داد.»

دیدار روز چهارشنبه محمد جواد ظریف با نمایندگان پارلمان اتریش همچنین در حالی صورت گرفته است که به دنبال دیدار کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با فعالان زن در سفارت اتریش در تهران٬ اصول‌گرایان انتقادهای شدیدی را متوجه وزارت خارجه ایران و کاترین اشتون کردند.

وزارت خارجه ایران تاکید داشت که این دیدارها بدون اطلاع این وزارتخانه صورت گرفته است.

از سوی دیگر، اگرچه ابتدا در گزارش‌ها آمده بود که خانم اشتون گفته است این دیدارها با هماهنگی وزارت خارجه صورت گرفته است ولی مایکل مان سخنگوی وی بعدها تاکید کرد که دیدار خانم اشتون با فعالان جوامع مدنی با وزارت خارجه کشورها هماهنگ نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG