لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

کشتی، والیبال و فوتبال ایران در «لس‌آنجلس»


نبرد حسن طهماسبی با کایل دٍیک آمریکایی در نیویورک - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
نبرد حسن طهماسبی با کایل دٍیک آمریکایی در نیویورک - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
تیم‌های ملی سه رشته ورزشی پر طرفدار در ایران، برای برگزاری مسابقه عازم آمریکا خواهند شد. تیم ملی کشتی ایران ۱۱ بار طی دو دهه اخیر در آمریکا حضور یافته و از حیث سفر به ایالات متحده در ورزش ایران رکورددار است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تماس‌های ورزشی این دو کشور در خاک همدیگر کم تعداد بوده و همواره نیز خبرساز و مورد توجه رسانه‌های گروهی و افکار عمومی دو کشور. آنچه بر اهمیت مسابقات پیش رو می‌افزاید، حضور سه تیم ملی از سه رشته مختلف ورزشی با فاصله زمانی ناچیز است.

این موضوع از اعزام کاروان ورزش ایران به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا- که آن هم رویدادی رسمی بود- تاکنون٬ بی سابقه بوده است. احتمال دعوت از چند رشته دیگر از جمله تیم ملی بسکتبال ایران هم وجود دارد. بسکتبال ایران سال ۲۰۰۸ و پیش از المپیک پکن در ایالات متحده و در تورنمنت سالت‌لیک‌سیتی به میدان رفت و به دالاس ماوریکز، یوتا جاز و تیم منتخب لیگ NBA-D باخت.

والیبال

فدراسیون والیبال آمریکا با ارسال نامه‌ای از تیم ملی والیبال ایران برای برگزاری چند دیدار دوستانه در لس آنجلس دعوت کرده است. والیبال این کشور سه طلای المپیک، طلای قهرمانی جهان و یک جام هم از لیگ جهانی را در ویترین افتخاراتش دارد.

آمریکا خواهان انجام چهار بازی و برپایی اردوی آمادگی از هفتم تا هفدهم آگوست شده است. بر اساس برنامه اعلام شده٬ تیم ملی والیبال ایران در هر چهار مسابقه با تیم ملی آمریکا دیدار خواهد کرد. میزبان٬ تمام هزینه‌های ایران را برای ۱۹ نفر در این سفر ۱۰ روزه تقبل کرده است.

والیبال آمریکا از ابتدای لیگ جهانی ۲۰۱۳ جان اسپرو را به عنوان سرمربی در اختیار دارد. او پیش از این در کنار هیومک کاچن و آلن نایپ بود و مدال طلای المپیک و لیگ جهانی ۲۰۰۸ را بر گردن آویخت.

تیم ملی والیبال ایران دو ماه قبل در جام بین قاره‌ای و به میزبانی سالن متروپولیتن توکیو موفق شد با نتیجه سه بر دو مقابل آمریکا به برتری برسد. این اولین پیروزی والیبال ایران در تاریخ دیدارهایش با آمریکا بود. هر دو بازی قبلی که آخرین رویارویی در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۱ برگزار شد٬ آمریکا ایران را سه بر صفر برده بود.

کشتی آزاد

پانزدهم و شانزدهم ماه مارس، جام جهانی کشتی آزاد در لس آنجلس برگزار خواهد شد. ایران به عنوان قهرمان جهان به این مسابقات که به صورت تیم به تیم برگزار خواهد شد٬ دعوت شده است٬ اما همچون همیشه تا آستانه سفر مشخص نیست که آیا ایران قطعاً در این رویداد مهم حضور خواهد یافت یا خیر.

تیم ملی کشتی آزاد ایران که پارسال برای برگزاری دو دیدار دوستانه با تیم ملی آمریکا به این کشور سفر کرده بود، پس از برتری ۶-۱ در مسابقه اول٬ از انجام دومین دیدار در لس‌آنجلس انصراف داد و تصمیم به بازگشت گرفت.

مسابقه اول با جذابیت و هیجان جالب توجهی در سالن وندربیلت ایستگاه قطار خیابان ۴۲ منهتن نیویورک برگزار شد. مسابقه دوم قرار بود در ورزشگاه مموریال لس‌آنجلس برگزار شود. از چند هفته قبل، هماهنگی برای انتقال اعضای تیم ایران از نیویورک به کالیفرنیا صورت گرفته و بلیت فروشی نیز انجام شده بود.

فدراسیون کشتی ایران با اشاره به این که این تیم در مقر سازمان ملل متحد در راستای برنامه فیلا، رسالت خود را برای حفظ کشتی در المپیک به پایان رسانده، تردیدهایی درباره امنیت تیم در مسابقه دوم مطرح کرد.

یک روز قبل از صدور این بیانیه، تماس‌هایی از ایران با مسئولین تیم گرفته شده و از حضور برخی افراد بین تماشاگران، همچنین توزیع پرچم‌هایی غیر از پرچم رسمی جمهوری اسلامی برای مسابقه دوم ابراز نگرانی شد؛ موضوعی سیاسی که به لغو رقابت دوم انجامید.

فوتبال

آبان پارسال رییس فدراسیون فوتبال ایران گفت مسابقه دوستانه تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا قطعی شده و این بازی پس از ماه فروردین یعنی اتمام مسابقات داخلی برگزار خواهد شد.

علی کفاشیان تاکید کرد که سفر به آمریکا قطعی است و یک جام چهارجانبه برگزار خواهد شد که ایران هم یکی از کشورهاست. غیر از ایران و آمریکا، نام دو حریف دیگر مشخص نشده است. میزبان قطعی این تورنمنت نیز معرفی نشده اما منابع غیر رسمی از احتمال برگزاری بازی‌ها در لس‌آنجلس خبر داده‌اند.

ماری هارف از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال رویارویی دو تیم گفته است: «ما همیشه تاکید کرده‌ایم که آماده مذاکره مستقیم با ایرانی‌ها هستیم. خب، کجا بهتر از زمین فوتبال.»

او ضمن حمایت از برگزاری چنین بازی دوستانه‌ای اعلام کرد که گزارشی از تایید برگزاری این بازی به کاخ سفید نرسیده است.
XS
SM
MD
LG