لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

مصلحی: با یک حمله عظیم سایبری علیه مراکز هسته‌ای مقابله کردیم


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید قرار بود پس از نشست مسکو علیه تأ‌سیسات هسته‌ای ایران حمله عظیم سایبری صورت بگیرد که، به گفته وی، جمهوری اسلامی «با تمام توان» مقابل این حملات ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حیدر مصلحی روز پنج‌شنبه، اول تیرماه، اظهار کرد که این وزارتخانه مطلع بود که پس از نشست هسته‌ای ایران و ۵+۱ در مسکو، علیه تأسیسات کامپیوتری بخش هسته‌ای ایران به وقوع خواهد پیوست و گفت: «درنتیجه ما هم با تمام توان مقابل این حمله‌ها ایستادگی کردیم.»

وی که در نشستی با عنوان «حقوق بشر و امنیت ملی» سخن می‌گفت، در ادامه افزود: «ما تقریبا روزانه با این حمله‌ها مواجه هستیم و اوباما نیز تاکنون سه بار اعتراف کرده است که در حمله سایبری به ایران با مشکل مواجه است.»

وزیر اطلاعات تأکید کرد که نیروهای ایران با تمام تلاش با این گونه حملات مقابله می‌کنند.

در سال‌های گذشته، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مختلفی در ایران هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

از جمله سال ۲۰۰۹ خبر حمله ویروس استاکس‌نت به سایت غنی‌سازی نطنز رسانه‌ای شد که گفته می‌شود بر اثر این حمله، نیمی از سانتریفیوژهای ایران یا از کار افتاد یا در حدی آسیب دید که دیگر برای ادامه کار قابل اعتماد نبود.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز اعلام شد که وزارت نفت ایران مورد حمله سایبری قرار گرفته است که به دنبال آن سیستم‌های آن‌لاین این وزارتخانه به مدت چند روز از کار افتاد.

۳۱ خردادماه نیز ایلنا از حمله سایبری به وب‌سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی خبر داد و افزود که در اثر این حمله شبکه و اینترنت داخلی این نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی قطع شده و کاربران از داخل و خارج این بانک، به آن دسترسی ندارند.

اخيرا نيز کشف شده است که ويروسی موسوم به «فليم» در سال‌های اخیر شبکه‌های کامپيوتری ايران را هدف حملات خود قرار داده و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات لازم از آنها کرده است.

وزیر اطلاعات ایران روز پنج‌شنبه با اشاره به حملات سایبری «غرب» علیه ایران، بر لزوم مستندسازی این حملات و برآورد خسات‌های وارد شده به وزارتخانه‌ها و بخش‌های خصوصی تأکید کرد.

مقام‌های ایران و برخی رسانه‌ها، آمریکا و اسرائیل را مسئول حملات سایبری به کامپیوترهای تأسیسات هسته‌ای، نفتی، مخابراتی و بانکی ایران معرفی کرده‌اند، اگرچه این دو کشور تاکنون در این‌باره اظهار نظری نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG