لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

رای مثبت مجلس به احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ظرف شش ماه


سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سال ۱۳۸۶ از سوی محمود احمدی‌نژاد منحل شد.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سال ۱۳۸۶ از سوی محمود احمدی‌نژاد منحل شد.
مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه با تشکیل مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران ظرف شش ماه موافقت کرد و نام آن را به «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بهروه‌وری» تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس٬ خانه ملت٬ نمایندگان با ۱۱۶ رای موافق٬ ۴۵ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع٬ به طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ظرف شش ماه پس از تبدیل این طرح به قانون٬ رای مثبت دادند.

بر اساس تصمیم مجلس٬ این سازمان از ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری با مسئولیت مستقیم حسن روحانی تشکیل خواهد شد و نام آن به «سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری» تغییر می‌کند. در عین حال کلیه منابع مالی و نیروهای انسانی از معاونت‌های برنامه‌ریزی و توسعه به سازمان مدیریت منتقل خواهد شد.

سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور سال ۱۳۷۸ با ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تشکيل شد. برنامه‌ريزی، تدوين و نظارت بر ساختار مديريتی و بودجه کشور و تدوين برنامه‌های توسعه کشور، از مهم‌ترين وظايف اين سازمان بود.

محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهوری پيشين ايران در سال ۱۳۸۶ سازمان مديريت و برنامه‌ريزی را منحل و وظايف آن را به دو معاونت زير نظر خود در نهاد رياست جمهوری يعنی معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انسانی، منتقل کرد.

حال اما مجلس ضمن تصویب احیای این سازمان٬ اختیارات و وظایف آن را نیز تعیین کرد. شرح این وظایف در ۱۱ مورد آمده است که «طراحی نظام برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های بلند‌مدت٬ میان‌مدت و کوتاه‌مدت»٬ طراحی نظام بودجه‌ریزی و تهیه و تدوین بودجه‌های سالانه» و همچنین «بررسی و تعیین نقش‌ها و حدود وظایف بخش دولتی و غیردولتی» از جمله این وظایف هستند.

حسن روحانی، ریيس جمهوری جديد ايران، يکی از اصلی‌ترين وعده‌های خود را احيای سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور عنوان کرده بود.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی ریيس جمهوری، ۲۶ مرداد اعلام کرده بود که اين سازمان ظرف ۱۰۰ روز مجددا احيا می‌شود.

در همین راستا وی شهریورماه سال جاری محمود عسگری آزاد را که پيش از اين به مدت چهار سال معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور بود، مسئول پيگيری و تصويب قانون و مقررات تشکيل مجدد اين سازمان کرد.
XS
SM
MD
LG