لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

ایران، کره شمالی و سوریه مانع از تصویب پیش‌نویس تجارت اسلحه شدند


آمریکا، روسیه، چین، آلمان، ‌بریتانیا و فرانسه از صادرکنندگان بزرگ سلاح‌های متعارف در بازار اسلحه در جهان هستند.
آمریکا، روسیه، چین، آلمان، ‌بریتانیا و فرانسه از صادرکنندگان بزرگ سلاح‌های متعارف در بازار اسلحه در جهان هستند.
ایران، کره شمالی و سوریه هشتم فروردین مانع از تصویب پیش‌نویس طرح سازمان ملل برای افزایش نظارت بر تجارت بین‌المللی اسلحه شدند. حال انتظار می‌رود که این طرح برای به تصویب رسیدن تحویل مجمع عمومی سازمان ملل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه کشور روز پنجشنبه، در آخرین روز از جلسه ۱۰ روزه بررسی پیش‌نویس این معاهده که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، آن را «ناقص» دانسته و از جمله تأکید کردند که این پیش‌نویس مانع از فروش اسلحه‌ به شورشیان نمی‌شود.

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این خصوص گفت که این پیش نویس به دلیل نواقص و عیب‌هایی که دارد به اهداف مورد نظر پاسخ نمی‌دهد و از به گفته وی «بی‌توجهی» به تلاش‌ کشورها برای تنظیم معاهده‌ای «قوی، متعادل و غیر تبعیض‌آمیز» ابراز ناخرسندی کرد.

طبق گزارش‌ها اگرچه پیش‌نویس این قطعنامه نیازمند توافق نظر تمامی اعضای سازمان ملل بود، انتظار می‌رود که حال این پیش‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شود. پس از آن نیز این معاهده برای اجرایی شدن باید به امضای دستکم ۵۰ عضو سازمان ملل برسد.

کشورهای عضو سازمان ملل در روزهای گذشته در نیویورک گرد هم آمده بودند تا بر سر پیش‌نویس معاهده‌ای برای افزایش نظارت بر تجارت بین‌المللی تسلیحات متعارف توافق کنند. طبق گزارش‌های مختلف این تجارت سالانه ارزشی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار دارد.

هدف از این پیمان تعیین استانداردهایی برای تجارت سلاح‌های متعارف عنوان شده است. بر اساس این معاهده سعی بر آن است تا از نقض حقوق بشر و قوانین بشر دوستانه و همچنین دستیابی تروریست‌ها به تسلیحات جلوگیری شود.

ایران و کره شمالی، دو کشوری که از سوی سازمان ملل از تجارت اسلحه منع شده‌‌اند، به همراه سوریه معتقدند این قطعنامه مانع از دستیابی شورشیان به تسلیحات نمی‌شود. نماینده سوریه در این میان به طور ویژه به شورشیان سوریه اشاره کرده است و گفته است که این قطعنامه پاسخگوی نگرانی‌های کشورش نیست.

در عین حال روسیه و چین نیز اگرچه با این پیش‌نویس موافقت کرده‌اند، از عدم توافق عمومی بر سر آن ابراز ناخرسندی کرده‌اند. پاکستان و برخی کشورهای دیگر نیز معقدند که این معاهده به نفع صادر کنندگان اسلحه و ضرر واردکنندگان تنظیم شده است.

با این‌حال به گفته دیپلمات‌ها اکثریت اعضای سازمان ملل با این معاهده موافق هستند. این دیپلمات‌ها می‌گویند که انتظار می‌رود پیش‌نویس این پیمان هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شود.

آمریکا بزرگترین صادر کننده اسلحه در جهان به شمار می‌رود. روسیه، چین، آلمان، ‌بریتانیا و فرانسه نیز از دیگر صادرکنندگان بزرگ سلاح‌های متعارف هستند.
XS
SM
MD
LG