لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

عراقچی: تاکنون همه اقساط ایران طبق توافق ژنو پرداخت شده است


عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه
عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز ۲۵ فروردین‌ گفت که قسط چهارم دارایی‌های بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است. این در حالی است که یک روز پیشتر خبرگزاری‌های ایران گزارش داده بودند که موعد پرداخت قسط سوم و چهارم ایران بدون اعلام خبر واریز آن‌ها از سوی بانک مرکزی٬ گذشته است.

عباس عراقچی٬ معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: «تا کنون همه اقساط طبق توافق ژنو پرداخت شده و در حساب بانک مرکزی قرار دارد.»

به گزارش ایسنا، آقای عراقچی اعلام کرده است که قسط پنجم این دارایی‌ها در هفته جاری به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ۲۴ فروردین‌ماه ایسنا گزارش داده بود در حالی که بنا بود قسط سوم معادل ۵۵۰ میلیارد دلار ۱۶ اسفندماه و قسط چهارم معادل ۵۵۰ میلیون دلار ۲۱ فروردین‌ماه به حساب بانک مرکزی واریز شود٬ هنوز مشخص نیست که این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است یا خیر.

با این حال آقای عراقچی روز دوشنبه تاکید کرد که تمامی چهار قسط پرداخت شده‌اند و افزود: «مبالغ مربوط به اقساط ۴.۲ میلیارد دلاری به حساب مرکزی واریز شده است.»

بر پایه توافق موقت هسته‌ای سوم آذرماه در ژنو٬ قدرت‌های جهانی موافقت کردند تا در صورت پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه٬ مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به تدریج و در هشت نوبت در اختیار تهران قرار دهند.

طبق گزارش‌ها، قسط اول دارایی‌ها ۱۴ بهمن‌ماه و قسط دوم ۱۲ اسفندماه به حساب بانک مرکزی واریز شد. ایسنا که ۲۴ فروردین ماه تاکید داشت بانک مرکزی هنوز خبری از واریز قسط سوم نداده است٬ ۲۵ فروردین ماه گزارش داد که این قسط ۱۶ اسفندماه و قسط چهارم نیز ۲۱ فروردین‌ماه در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

بر این اساس، تا کنون دو میلیارد و ۱۰۰ هزار دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده‌ است.

ابهام درباره دسترسی ایران به دارایی‌های آزاد شده‌اش

با این حال برخی گزارش‌ها تاکید دارند که ایران به پول‌های آزاد شده‌ دسترسی ندارد.

در این خصوص خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۲۴ فروردین ماه گزارش داده بود: «با وجود گذشت ماه‌ها از اجرای اسمی این توافقنامه و البته تایید بانک مرکزی مبنی بر دریافت دو قسط نخست پول‌های بلوکه شده ایران٬ هنوز گزارش‌های رسمی و البته اذعان مقامات‌ بانک مرکزی نشان می‌دهد که یک دلار هم از این پول‌ها در اختیار ایران قرار ندارد و در بانک سوییس خاک می‌خورد».

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز ۱۷ فروردین نوشت که بر اساس اظهارات بیش از ۱۰ مقام ایرانی و غربی٬ دیپلمات‌ها٬ بانک‌داران و وکلای آگاه٬ ایران در چند وقت اخیر قادر نبوده است بخش زیادی از دارایی‌های آزاد شده‌اش را در اختیار بگیرد.

با این‌حال حمید بعیدی‌نژاد٬ رییس دبیرخانه توافق ژنو روز ۲۲ فروردین تاکید کرد : «حساب بانک‌های غیرتحریمی ایرانی نزد بانک‌های ژاپنی و سوییسی کاملا فعال شده و ثبت سفارش خرید کالاهای اساسی٬ دارویی و محصولات کشاورزی٬ بدون پرداخت پول و با استفاده از دارایی‌های مسدود شده کشورمان در حال انجام است.»

بر اساس اظهارات پیشین مقام‌های آمریکایی٬ موعد آزادی‌سازی اقساط پنجم تا هشتم دارایی‌های بلوکه شده ایران٬ ۲۶ فروردین‌ماه٬ ۲۴ اردیبهشت٬ ۲۷ خرداد و حدود ۲۹ تیرماه تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG