لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

روحانی: افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم کمی به دنبال دارد


رییس جمهوری ایران با اعلام خبر اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در هفته جاری، می‌گوید قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت. این در حالی است که عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن می‌گوید که اجرای فاز دوم٬ موجب تورم بالای ۴۰ درصد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ حسن روحانی روز دوشنبه٬ اول اردیبهشت‌ماه با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: «دولت می‌توانست قیمت‌های بالایی برای حامل‌های انرژی تعیین کند و درآمد بیشتری به نفع تولید و ارائه خدمات به مردم کسب نماید٬ اما به خاطر شرایط تورمی کشور٬ این قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت که اثر آن بر تورم بسیار کم خواهد بود.»

وی که در حاشیه حضور در وزارت جهاد کشاورزی سخن می‌گفت٬ تاکید کرد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی «تورم بسیار محدودی‌ را در پی خواهد داشت» که به آن میزانی نیست که بخواهد موجب نگرانی مردم شود و مشکلی ایجاد کند.

حسن روحانی با بیان اینکه «فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با اعلام قیمت حامل‌های انرژی در هفته جاری اجرایی خواهد شد»٬ از مردم خواست تا مراقب باشند تا «عده‌ای از این افزایش قیمت‌ها سوء استفاده نکرده و با تبلیغات غیر دقیق موجب ترس مردم نشوند»٬ چرا که به گفته وی افزایش قیمت حامل‌های انرژی «آثاری بر روی قیمت ها نخواهد داشت».

در همین حال، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه گفت که «تا دو سه روز آینده» قیمت جدید بنزین٬ گازوئیل و سی‌.‌ان.‌جی اعلام خواهد شد.

رییس جمهوری ایران در حالی از تاثیر «بسیار کم» افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر تورم خبر داده است که اسدالله عسگر اولادی٬ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن٬ با اشاره به بالا رفتن روزانه نرخ ارز در بازار٬ گفته است: «هم‌زمانی این رویداد با تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها٬ به طور قطع مشکلات اقتصادی و رکود را بیشتر خواهد کرد.»

آقای عسگراولادی این اظهارات را اول اردیبهشت‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر مطرح کرد که این خبر از سوی سایر وب‌سایت‌های خبری بازنشر شده است٬ اما اصل خبر دیگر در خبرگزاری مهر قابل مشاهده نیست.

وی در ادامه این اظهارات افزوده است: «چنانچه دولت به سابقه اجرایی فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها همزمان با نوسانات ارز رجوع کند٬ به طور قطع به این باور خواهد رسید که اجرای قانون٬ تورم بالای ۴۰ درصد را رقم خواهد زد.»

وی تاکید کرده است که دولت باید اجرای این قانون را برای «یک سال» به تعویق بیاندازد.

معاون روحانی: به نظر می‌رسد درآمد بسیاری به سمت حداقل دستمزد میل می‌کند

محمد شریعتمداری٬ معاون اجرایی رییس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرد بر اساس آماری که ثبت‌نام کنندگان در سایت رفاهی ارائه کرده‌اند٬ دستمزد «بخش قابل توجهی» از جامعه به سمت حداقل میل می‌کند.

وی توضیح داد: «آنچه که مردم در ثبت‌نام‌ها ابراز کردند به سمت حداقل دستمزد میل می‌کند که اگر این موضوع صد در صد درست باشد٬ نامطلوب است و اگر واقعیت هم نداشته باشد٬ به شکل دیگری نامطلوب توصیف می‌شود.»

وی افزود که آمارها هنوز خام است و در حال حاضر بانک‌های اطلاعاتی در حال پردازش داده‌ها هستند.

هرچند تا این لحظه پردازش دقیق اطلاعات مربوط به متقاضیان دریافت یارانه صورت نگرفته است٬ آقای شریعتمداری تاکید کرده است که تمامی ثبت‌نام کنندگان در اردیبهشت‌ماه یارانه نقدی خود را دریافت خواهند کرد.

آقای شریعتمداری در ادامه با اشاره به «۱۰ درصدی که گفته بودند ثبت نام نمی‌کنیم»٬ گفت: «۴۵ درصدشان گفتند که ما بهتر می‌توانیم یارانه‌ها را میان فقرا توزیع کنیم و عده‌ای هم می‌گفتند که اگر ثبت نام نکنیم به عنوان ثروتمند شناخته می‌شویم و مالیاتی‌ها سراغ ما می‌آیند.»

پیشتر دولت حسن روحانی از مردم خواسته بود تا درصورت عدم نیاز به یارانه نقدی٬ به میل شخصی از دریافت یارانه انصراف دهند. در همین خصوص سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها اعلام کرده بود که متقاضیان انصراف از یارانه می‌توانند ۲۰ تا ۲۹ فروردین به سایت رفاهی این سازمان مراجعه کنند.

حسن روحانی روز دوشنبه در این خصوص ضمن تشکر از کسانی که تا این لحظه از دریافت یارانه انصراف داده‌اند٬ تاکید کرد که راه انصراف تا پایان سال باز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG