لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

نماینده مجلس: بیش از شش میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند


در آستانه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یک نماینده مجلس از انصراف بیش از شش میلیون نفر از دریافت یارانه خبر داده و نماینده دیگری نیز گفته است که ۶۰ درصد متقاضیان دریافت یارانه اعلام کرده‌اند که درآمد ماهانه‌شان کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است.

ابراهیم نکو٬ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز سه‌شنبه٬ دوم‌ اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ گفت که «۷۱ میلیون نفر» از ایرانیان داخل کشور برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از شش میلیون نفر از دریافت یارانه صرف نظر کرده‌اند.

به گفته او، کمتر از سه و نیم میلیون نفر در داخل ایران و کمتر از سه و نیم میلیون نفر از ایرانیان ساکن خارج از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.

در این خصوص عزت‌الله یوسفیان ملا٬ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از درخواست بیش از ۷۰ میلیون نفر برای دریافت یارانه خبر داده و گفته است که طبق پیش‌بینی‌ها «درصد ناچیزی» از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.

وی در ادامه افزود که بیش از ۶۰ درصد ثبت‌نام کنندگان اعلام کرده‌اند که درآمدشان در ماه کمتر از ۶۰۰ هزار تومان است و این آمار را در صورت صحت داشتن٬ «بسیار ناگوار» خواند.

روز دوشنبه، محمد شریعتمداری٬ معاون اجرایی رییس جمهوری ایران اعلام کرد که بر اساس آماری که ثبت‌نام کنندگان در سایت رفاهی ارائه کرده‌اند٬ دستمزد «بخش قابل توجهی از جامعه» به سمت حداقل میل می‌کند.

وی با این حال تاکید کرد که این آمار هنوز خام است و بانک‌های اطلاعاتی در حال پردازش داده‌ها هستند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در هفته جاری با اعلام قیمت جدید حامل‌های انرژی اجرایی خواهد شد. وی تاکید کرده است که افزایش قیمت ها با شیب ملایم پیش می‌رود و تورم کمی را به دنبال دارد.

پیشتر دولت حسن روحانی از مردم خواسته بود تا در صورت عدم نیاز به یارانه نقدی٬ به میل شخصی از دریافت یارانه انصراف دهند که حال نمایندگان مجلس از استقبال کم مردم از این درخواست خبر داده‌اند.

محمدباقر نوبخت٬ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری، روز دوم اردیبهشت ماه گفت که آمار دقیق انصراف دهندگان روز چهارشنبه٬ سوم اردیبهشت، در نشست خبری هیات دولت اعلام می‌شود.

وی با این حال تاکید کرده است که براساس برآوردهای اولیه٬ «بیش از هزار میلیارد تومان» درآمد از محل انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی٬ نصیب دولت می‌شود.

به گفته رییس جمهوری ایران٬ راه انصراف از دریافت یارانه تا پایان سال باز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG