لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

وزارت خارجه ایران کاردار سفارت عربستان سعودی را احضار کرد


وزارت خارجه جمهوری اسلامی از عربستان سعودی خواسته است تا در مورد متهم کردن ایران به جاسوسی به طور رسمی توضیح دهد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی از عربستان سعودی خواسته است تا در مورد متهم کردن ایران به جاسوسی به طور رسمی توضیح دهد.
ایران روز چهارشنبه در اعتراض به بازداشت ۱۸ تن در عربستان به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی، کاردار سفارت عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. در عین حال شماری از شیعیان عربستان خواستار آزادی این افراد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه ایران، روز هفتم فروردین‌ماه در غیاب سفیر عربستان، با احضار کاردار این کشور مراتب «اعتراض شدید» خود را ابلاغ کرد.

طبق این گزارش، رییس اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه ایران در این دیدار ضمن رد اتهام جاسوسی، خواستار توضیحات رسمی عربستان سعودی در این مورد شد.

وزارت کشور عربستان سعودی روز ۲۹ اسفندماه اعلام کرد که یک شهروند ایرانی را همراه با یک لبنانی و ۱۶ شهروند سعودی به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است.

پس از آن این وزارتخانه روز پنجم فروردین اعلام کرد که افراد بازداشت شده با دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران «ارتباط مستقیم» داشته‌اند.

وزارت امور خارجه ایران اتهام جاسوسی را رد کرده و آن را «بی‌اساس» خوانده است.

در همین حال، روز هفتم فروردین‌ماه، ۱۳۵ تن از شیعیان عربستان سعودی از جمله ۳۶ روحانی، با امضای نامه‌ای خواستار آزادی ۱۶ شهروند سعودی بازداشتی شده‌اند.

امضاء کنندگان این نامه، این ۱۶ تن را شهروندانی «خوب» و دارای «صلاحیت علمی بالا» و «جایگاه اجتماعی قابل احترام» دانسته‌اند و این اقدام حکومت عربستان سعودی را «تفرقه‌ افکنی» قلمداد کرده‌اند.

روابط ایران و عربستان در سه دهه اخیر پرتنش بوده است. این تنش‌ها به ویژه از مهرماه سال ۹۰ و پس از متهم شدن ایران به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، شدت گرفت.

خردادماه سال ۹۱ نیز به دنبال اعدام گروهی از شهروندان ایران توسط دولت عربستان و به اتهام قاچاق مواد مخدر، روابط تهران- ریاض بار دیگر دچار بحران شد.

عربستان سعودی، ایران را متهم می‌کند که در مناطق شیعه‌نشین این کشور به ناآرامی‌ها دامن می‌زند. اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

حدود دو میلیون تن از جمعیت حدودا ۲۷ میلیونی عربستان سعودی را شیعیان تشکیل می‌دهند که به کرات حکومت سنی ریاض را به تبعیض علیه خود متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG