لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

جنتی: عده‌ای در حال ساخت شبکه‌ زیرزمینی ارتباط با آمریکا هستند


احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان با اظهار این‌که عده‌ای در ایران در حال ساختن شبکه‌های زیرزمینی برای رابطه با آمریکا هستن به مسئولان هشدار داده است که «راهشان را در خصوص ارتباط با آمریکا عوض کنند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های دوم اسفندماه خود گفت: «یک عده در این مملکت در حال ساختن شبکه‌های زیرزمینی برای رابطه با آمریکا هستند و من نمی‌دانم که این‌ها از کوزه‌ای که آمریکا از آن نوشیده چه خورده‌اند که دنبالش می‌روند.»

آقای جنتی افزود: «آیا شما چهار تا آدم می‌خواهید با آمریکا رابطه برقرار کنید یا مردم؟ مردم نه آمریکا را قبول دارند و نه شما را… تصور می‌کنید اگر روزی بر فرض محال در به روی آمریکا گشوده شد و آن‌ها دوباره در این مملکت نفوذ کردند چه تاجی برسر شما و این مردم می‌زنند؟»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت حسن روحانی در تلاش است در راستای مذاکرات هسته‌ای با گروه پنج به علاوه یک٬ با غرب تنش‌زدایی کند و سایه تحریم‌ها را از کشور کنار بزند.

با این‌حال این رویکرد دولت تا کنون بارها با واکنش تند برخی اصول‌گرایان روبرو شده است.

در همین خصوص امامان جمعه مناطق مختلف ایران در خطبه‌های نماز ۱۰ آبان‌ماه خود در سخنانی مشابه٬ علیه آمریکا و مذاکرات تهران و واشینگتن سخنرانی کردند.

در همین خصوص ششم بهمن‌ماه نیز روزنامه شهروند از «تهدید تیم دیپلماسی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای» دولت از سوی «تندروها» خبر داد.

در این راستا به گزارش مهر دبیر شورای نگهبان در خطبه نماز جمعه دوم اسفندماه به مسئولان هشدار داد که «راهشان را در خصوص ارتباط با آمریکا عوض کنند» و گفت: «وای به حال این‌که بر طبق نقشه عده‌ای٬ رابطه برقرار شود و سیاست‌گذاری کنند.»

به دنبال تصرف سفارت آمریکا از سوی «دانشجویان پیرو خط امام» در آبان‌ماه ۱۳۵۸ روابط میان تهران و واشینگتن قطع شد.

با این‌حال٬ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شرایط تغییر کرد و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران٬ مکالمه‌ تلفنی کوتاهی با باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا داشت.

وی همچنین اوایل بهمن‌ماه اظهار کرد که بازگشایی سفارت آمریکا در تهران امری غیرممکن نیست.

در عین حال محمدجواد ظریف نیز ضمن دیدار با همتای آمریکایی خود در خلال مذاکرات هسته‌ای٬ بارها بر حل مشکلات از طریق گفت‌و‌گو تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG