لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

پیروزی بوکسور ایرانی در مسابقات نیمه حرفه‌ای


احسان روزبهانی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ در لندن
احسان روزبهانی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ در لندن
تنها لژیونر بوکس ایران موفق شد اولین مبارزه خود در مسابقات نیمه حرفه‌ای ۲۰۱۴ را با پیروزی به پایان برساند. احسان روزبهانی پارسال نیز عضو تیم آستانا آرلانز بود و پنج برد برای تیمش کسب کرد تا این تیم را مجاب به تمدید قرارداد برای فصل ۲۰۱۴ کند.

هفته پنجم لیگ بوکس نیمه حرفه‌ای جهان برگزار شد و تیم آستانا آرلانز قزاقستان که میهمان نماینده آذربایجان بود٬ با نتیجه چهار بر یک شکست خورد. آستانا با این شکست در مکان دوم گروه دوم قرار گرفت. کوبا با ۱۸ امتیاز صدرنشین است. در گروه یک اوکراین در رده نخست ایستاده و ایتالیا دوم است.

روزبهانی در ۸۱ کیلوگرم تنها بوکسور پیروز تیمش بود. او در راند دوم توانست سمیر ماگومدوف را ناک اوت کند. این اولین مبارزه روزبهانی در سال ۲۰۱۴ بود. نبرد بعدی تیم آستانا دو هفته دیگر با روسیه خواهد بود که در قزاقستان برگزار خواهد شد.

در جدیدترین رد‌ه‌بندی بهترین بوکسورهای آماتور جهان که اول ژانویه در سایت رسمی فدراسیون جهانی منتشر شده، احسان روزبهانی با قرار گرفتن در مکان پنجم همچنان بهترین جایگاه در بین ایرانی‌ها را در اختیار دارد.

عاد‌ل‌بک نیازمبتوف از قزاقستان اول است. خولیو لاکروز کوبایی در رده دوم ایستاده. اویبک مامازولونف ازبکستانی رتبه سوم ۸۱ کیلو را به خود اختصاص داده. نیکیتا ایوانف از روسیه چهارم و احسان روزبهانی هم پنجم است.

در رقاب‌تهای سال ۲۰۱۱ جهان به میزبانی باکو که مسابقات گزینشی برای کسب سهمیه المپیک نیز محسوب می‌شد، ایران فقط یک سهمیه گرفت. احسان روزبهانی برای کسب سهمیه ابتدا آرتور خاچاتوریان از ارمنستان را مغلوب کرد. سپس در ۵۳ ثانیه از سد ایگور ژاکوبوفسکی از لهستان گذشت.

روزبهانی در ادامه مقابل جو وارد از جمهوری ایرلند برنده شد تا سهمیه خود را قطعی کند. بوکسور ایرلندی دارنده مدال طلای جوانان جهان و قهرمان بزرگسالان اروپا در سال ۲۰۱۱ بود. نماینده ایران در یک چهارم نهایی به الشاد رسول‌اف ازبکستانی باخت. او در باز‌ی‌های آسیایی نیز مغلوب همین رقیب شده بود.

این بوکسور المپیکی اما تمرینات خود برای درخشش در لندن را نتوانست در آرامش سپری کند. وقتی در اتاقش در محل اردو حضور داشت به او گفتند چون نامه‌نگاری انجام نشده، نمی‌تواند در اتاق باشد و باید آنجا را تخلیه کند. او که به جای تمرینات به دنبال حل مشکل محل اسکانش بود، به خبرنگاران گفت: «آیا به جای تمرکز روی تمرینات، باید به دنبال چنین مسائلی باشم؟»

پس از حل مشکل خوابگاه نیز وقتی پس از تمرین به رستوران اردو مراجعه کرد پاسخ شنید که «نمی‌توانیم به شما غذا بدهیم٬ زیرا نامه نگاری انجام نشده»؛ مجموعه اتفاقاتی که او را تا آستانه انصراف از حضور در اردو نیز پیش برد. احمد ناطق نوری رییس فدراسیون بوکس نیز در پاسخ به انتقادات رسانه‌ها گفت: «روزبهانی قرار بود برای بهبود آسیب دیدگی، فقط روزی سه ساعت کار بدنسازی انجام دهد و برای این کار نیاز به گرفتن اتاق و خوردن غذا نداشت.»

روزبهانی که حدود ۵۰ روز دست مصدومش را گچ گرفته و اردوی مطلوبی را هم سپری نکرده بود، از درآمد ناچیز بوکسورهای تیم ملی که فقط ماهانه ۵۰۰ هزار تومان است و مالیات هم از آن کسر می‌شود انتقاد کرد.

به رغم تمام این مسائل او در تورنمنت سن پترزبورگ اول شد و قبل از اعزام به لندن گفت: «آنقدر مشکلات را بازگو کرده‌ام که خودم هم خسته شده‌ام و با این حرف‎ها فقط وقتم را تلف می‌کنم.»

روزبهانی در لندن خوش درخشید و بهترین بوکسور ایران بود. ابتدا مقابل مونرو از کلمبیا به پیروزی رسید و برای راهیابی به جمع هشت نفر برتر ۸۱ کیلوگرم توانست بهرام مظفر از ترکیه را هم با نتیجه ۱۸ بر ۱۲ شکست دهد. این ورزشکار جنگنده اما به مرحله نیمه نهایی نرسید و در یک قدمی کسب مدال حذف شد.

او نیمه شب در سالن اکسل به مصاف عادل بک نیازمبتوف از قزاقستان رفت و ۱۳ بر ۱۰ مغلوب شد تا آخرین نماینده بوکس ایران هم حذف شود و طلسم ناکامی تاریخی بوکس ایران در مسابقات جهانی و المپیک به قوت پیشین خود باقی بماند. این در حالی است که اگر روزبهانی پیروز می‌شد، مدال برنز خود را قطعی می‌کرد.
XS
SM
MD
LG