لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

تلاش ایران برای «خرید صد هزار قطعه» مربوط به سانتریفیوژ


مؤسسه علوم و امنیت می‌گوید در چند سال اخیر ایران بیش از پیش به چین به عنوان «بستری برای قاچاق کالاهای مورد نیازش» وابسته شده است.
مؤسسه علوم و امنیت می‌گوید در چند سال اخیر ایران بیش از پیش به چین به عنوان «بستری برای قاچاق کالاهای مورد نیازش» وابسته شده است.
به دنبال گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل درباره اقدام ایران برای خرید «صد هزار» آهن‌ربای مورد استفاده در سانتریفیوژ از طریق یک وب‌سایت چینی، آمریکا ۲۶ بهمن‌ماه اعلام کرد که از تلاش‌های ایران برای دستیابی به قطعات حساس مربوط به غنی‌سازی اورانیوم آگاه است.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل (آی‌اِس‌آی‌اِس) در گزارش جدیدی که ۲۵ بهمن‌ماه منتشر کرد، اعلام کرد که ایران اواخر سال ۲۰۱۱، با واسطه یک وب‌سایت تجاری چینی اقدام به خرید «صد هزار» آهن‌ربای حلقوی شکل کرده است. این مؤسسه با این‌حال تأکید می‌کند که هنوز مشخص نیست که آیا این خرید صورت گرفته است یا خیر.

به گفته این مؤسسه از آن‌جایی که هر جفت از این آهن‌رباها در یک سانتریفیوژ مورد استفاده قرار می‌گیرد، این تعداد آهن‌ربا برای مجهز کردن «۵۰ هزار سانتریفیوژ IR-1»، سانتریفیوژ نسل اول، کافی است.

به دنبال انتشار این گزارش، سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده، روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه اعلام کرد که آمریکا «کاملا» از تلاش‌های ایران برای دستیابی به قطعات حساس مربوط به غنی‌سازی اورانیوم آگاه است و در عین حال افزود که نمی‌تواند به مورد خاصی در این خصوص اشاره کند.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش اخیر خود آورده است که در چند سال اخیر، به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی بیش از پیش به چین به عنوان «بستری برای قاچاق کالاهای مورد نیازش» وابسته شده است و از شرکت‌های خصوصی چینی به عنوان شرکت های ویترین استفاده می‌کند.

«آی‌اس‌آی‌اس» توضیح می‌دهد که شرکت‌های خصوصی چینی با پنهان کردن مقصد نهایی کالاها، با تهیه‌کنندگان کالاهای مورد نیاز ایران وارد مذاکره شده و پس از دریافت کالاها از تهیه‌کنندگان، «شبکه‌های قاچاق» ارسال این تجهیزات به ایران را بر عهده می‌گیرند.

طبق این گزارش ایران از این طریق اقدام به خرید اقلامی چون «پمپ‌های خلاء، فیبر کربن و دستگاه‌های نشت‌یاب» کرده است که به گفته این مؤسسه همگی ساخت «اروپا، ژاپن و ایالات متحده» بوده‌اند.

مؤسسه علوم و امنیت با اشاره به تلاش ایران برای خرید آهن‌رباهای حلقوی با واسطه چین و با تأکید بر این‌که این آهن‌رباها قابل استفاده در سانتریفیوژ هستند، تأکید کرده است که فروش این قطعات به ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت است که ارسال تجهیزات قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران را ممنوع کرده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و سعی دارد با اعمال تحریم‌های شدید، از پیشرفت آن جلوگیری کند. این در حالی است که ایران ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، از پیشبرد تلاش‌های خود در این زمینه دست نمی‌کشد.

جزئیات تلاش ایران برای خرید آهن‌ربای حلقوی

بر اساس گزارشی که مؤسسه علوم و امنیت منتشر کرده اواخر سال ۲۰۱۱، فردی به نام «میم طهمورثی» از شرکت «جهان تک رویان پارس» در شیراز با مراجعه به وبسایت تجاری چینی «51buyers.com» خواستار خرید صد هزار آهن‌ربای حلقوی شد.

آقای طهمورثی در این درخواست اظهار کرده بود که این آهن‌رباها مورد نیاز «کارخانه‌ای» است که «پروژه جدیدی» را در دست گرفته است. به گفته این مؤسسه، طبق اطلاعات به دست آمده از وب‌سایت‌های مختلف «جهان تک رویان پارس» یک شرکت تجاری کوچک است و پروژه‌های بزرگ را بر عهده نمی‌گیرد.

در وب‌سایت‌های فارسی زبان مربوط به معرفی شرکت‌ها آمده است که «جهان تک رویان پارس» به ارائه خدماتی چون «طراحی، تولید، تامین و ساخت تجهیزات مهندسی مواد، مکانیک و شیمی و امور بازرگانی مرتبط» می‌پردازد.

گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل در ادامه آورده است که دسامبر سال ۲۰۱۲ سوی کانادا ۹۸ شرکت از جمله «جهان تک رویان پارس» را به دلیل نگرانی‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم، در فهرست تحریمی خود قرار داد و ضمن مسدود کردن اموال آن‌ها، مراوده تجاری با این شرکت‌ها را ممنوع اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG