لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

کاهش ۶۷ درصدی واردات نفتی ژاپن از ایران در ماه اوت


ژاپن می‌گوید واردات نفت این کشور از جمهوری اسلامی در ماه اوت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۶۷ درصد کاهش داشته است. واردات نفتی ژاپن از ایران در ماه ژوئیه نیز به صفر رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت بازرگانی ژاپن روز جمعه، ۷ مهرماه، اعلام کرد که واردات نفتی این کشور از ایران در ماه اوت، «۱۰۱ هزار و ۳۰۵ بشکه در روز» بوده است که به گفته این وزارتخانه به منزله کاهش «۶۶.۸ درصدی» آن نسبت به ماه اوت سال ۲۰۱۱ بوده است.

در عین حال مدیر «انجمن نفت ژاپن» می‌گوید این کشور قصد دارد برای ماه‌های آتی سال ۲۰۱۲، واردات نفت از ایران را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، «حدود ۳۰ درصد» کاهش دهد.

به دنبال تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا، ژاپن به همراه دیگر خریداران عمده نفت ایران، واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاهش دادند.

خریداران ژاپنی نفت ایران اوایل ماه ژوئن خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کردند تا آخرین خریدهای نفتی آنان تا اوایل ماه ژوئیه و پیش از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا به ژاپن برسد. عدم تعلق گرفتن بیمه به نفتکش‌های حامل نفت ایران، از جمله بندهای تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

متعاقب این اقدام، در ماه ژوئیه، واردات نفتی ژاپن از جمهوری اسلامی برای اولین بار در سه دهه گذشته به صفر رسید.

بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی ژاپن، رویترز ارزیابی کرده است که در مجموع واردات نفتی ژاپن از ایران در هشت ماه اول سال ۲۰۱۲ نسبت به همین مدت در سال پیش، «۴۲ درصد» کاهش داشته است.

به گزارش رویترز، ژاپن، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، در ماه‌های اخیر واردات نفتی خود را از مجرای خرید نفت از کشورهایی چون عربستان سعودی، قطر و کویت، «۲.۹ درصد» افزایش داده است.

ژاپن، فروردین‌ماه سال جاری به همراه ۱۰ کشور دیگر، به دلیل کاهش واردات نفتی خود از ایران، به مدت شش ماه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی معاف شد. معافیت این ۱۱ کشور اواخر شهریورماه برای شش ماه دیگر تمدید شد.
XS
SM
MD
LG