لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

رسانه‌ها و «امیدواری» به مذاکرات هسته‌ای در ژنو


محمدجواد ظریف در کنار کاترین اشتون در آغاز مذاکرات ژنو - پنجشنبه٬ ۱۶ آبان ۱۳۹۲
محمدجواد ظریف در کنار کاترین اشتون در آغاز مذاکرات ژنو - پنجشنبه٬ ۱۶ آبان ۱۳۹۲
روز اول مذاکرات هسته‌ای در ژنو در حالی به پایان رسیده است که تمامی طرفین٬ ایران و ۱+۵ این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند. همزمان رسانه‌های مختلف جهان نیز این‌بار در تحلیل‌های خود٬ بر «امیدوارکننده» بودن این دیدارها تاکید کرده‌اند.

مایکل گوردون از روزنامه نیویورک تایمز در مقاله خود آورده است که در جریان مذاکرات هسته‌ای در ژنو٬ آمریکا اشاره‌هایی به انعطاف‌پذیربودنش کرده است. آقای گوردون توضیح می‌دهد که مقام‌های آمریکایی روز پنجشنبه٬ ۱۶ آبان‌ماه به نوعی اعلام کرده‌اند که در صورتی که ایران برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند٬ آمریکا نیز در مقابل تخفیف محدود برخی تحریم‌ها را مد نظر قرار خواهد داد.

اگرچه آمریکا به طور رسمی در مورد جزئیات گام‌هایی که باید از سوی ایران برداشته شود سخنی نمی‌گوید٬ یک مقام دولتی آمریکایی به این روزنامه گفته است که این اقدام‌ها درصد غنی‌سازی٬ ذخیره موارد هسته‌ای٬ قابلیت‌های تاسیسات هسته‌ای و همچنین راستی‌آزمایی برنامه اتمی ایران را در بر می‌گیرد. به گفته این مقام آمریکایی مدت زمان تعلیق برنامه هسته‌ای ایران هنوز مورد مناقشه است٬ اما تعلیق شش‌ماهه یکی از چارچوب‌هایی است که مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته نیویورک تایمز در خصوص تخفیف در تحریم‌هایی که از سوی آمریکا پیشنهاد شده نیز هنوز جزئیات قاطعی منتشر نشده است٬ اما مقام‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته پیشنهاداتی در مورد احتمال رفع مسدودیت اموال و دارایی‌های ایرانیان در خارج و آزاد کردن آن‌ها در مراحل مختلف کرده‌اند.

شبکه خبری «اِن‌بی‌سی» آمریکا ضمن اشاره بر تلاش طرفین مذاکره برای حل مناقشه هسته‌ای ایران٬ می‌گوید ایالات متحده و هم‌پیمانانش از تغییری که پس از سال‌ها در رفتار ایران ایجاد شده و از برخوردی «خشن» به برخوردی «دوستانه» تبدیل شده٬ دلگرم شده‌اند.

با این‌حال به گفته این شبکه خبری٬ غرب معتقد است که سخنان ایران باید با عمل همراه باشد و ایران باید در کنار اظهارات امیدوار کننده‌اش٬ دست به اقدامی مشخص نیز بزند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز می‌گوید در مذاکرات کنونی در ژنو٬ هر دو طرف «خوشبینی‌ محتاطانه‌ای» ابراز می‌کنند.

همچنین جیمز رینولدز٬ گزارشگر بی‌بی‌سی در ژنو به «نامشخص بودن درخواست‌ها» در این مذاکرات اشاره کرده است. او می‌گوید در مذاکرات پیشین قدرت‌های جهانی به طور مشخص خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران٬ تعطیلی تاسیسات فردو و خارج شدن اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از ایران شده‌ بودند که ایران با این درخواست‌ها مخالفت کرده و در نتیجه مذاکرات شکست خورده بود.

او می‌افزاید: «این‌بار قدرت‌های جهان با درخواستی عمومی و مبهم به ژنو بازگشته‌اند: ایران باید جلوی پیشروی برنامه هسته‌ای خود را بگیرد. این‌که این خواست دقیقا به چه معناست٬ مشخص نیست، که احتمالا این موضوع تعمدی است. این روش می‌تواند به طرفین برای دستیابی به توافق٬ فضای بیشتری بدهد.»

آسوشیتد پرس با اشاره به تاکید طرفین بر برداشتن گام‌های متقابل٬ می‌گوید توافق بر سر این گام‌ها٬ تازه آغاز روندی طولانی برای کاهش تهدید بالقوه هسته‌ای ایران است که تضمینی هم برای موفقیت نهایی آن وجود ندارد.

این خبرگزاری با این‌حال خاطرنشان می‌کند که حتی یک توافق محدود هم به منزله گشایشی در مذاکرات هسته‌ای است٬ مذاکراتی که به گقته آسوشیتد پرس در یک دهه گذشته عمدتا نتیجه‌ای در بر نداشته است.
XS
SM
MD
LG