لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

کروبی: اربابان قدرت در ایران تمام انتخابات‌ها را مهندسی کرده‌اند


فرزند مهدی کروبی می‌گوید که در دیدار با پدرش٬ آقای کروبی بار دیگر بر مهندسی آراء در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تاکید کرده و افزوده است که از زمان فوت آیت‌الله خمینی٬ تمام انتخابات‌ها عملا مهندسی شده است.

محمد حسین کروبی روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌، در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که پس از موافقت ماموران وزارت اطلاعات٬ برای روز پدر موفق به دیدار پدرش شده است که در این دیدار آقای کروبی اظهار داشت: «بعد از ارتحال امام٬ اربابان قدرت٬ جمهوریت نظام را پای منافع جناحی و شخصی‌شان ذبح نمودند و در تمامی انتخابات‌‌ها با رد صلاحیت افراد و جابه‌جایی آرای مردم و دخالت نیروهای غیرمسئول اعم از امنیتی و نظامی٬ عملا آراء را مهندسی می‌کردند. اندک انتخاباتی هم که سالم برگزار شده بود٬ بنا به شرایطی از دست حاکمیت خارج شد.»

اظهارات آقای کروبی در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جمهوری اسلامی ایران بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای طی دو دهه گذشته، تعداد انتخابات برگزار شده در ایران و «آزاد» بودن آن‌ها را از افتخارات نظام اسلامی عنوان کرده‌اند و غرب را متهم می‌کنند که با استفاده از پول و تبلیغات، آراء مردم خود را جهت می‌دهند.

رییس پیشین مجلس ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «کاری که در مهندسی انتخابات سال ۸۸ انجام دادند٬ شاه‌ بیت آقایان بود و در این مدت یک طرفه هر تهمت و دشنامی را به من نسبت دادند بدون این که مجال و حق پاسخگویی به ما داده شود.»

آقای کروبی این اظهارات را در واکنش به نامه آیت‌الله حائری شیرازی بیان کرده است. آقای حائری شیرازی در نامه‌ای که اواخر فروردین‌ماه در رسانه‌های داخلی منتشر شد٬ با تاکید بر رعایت «مو به موی» قانون اساسی در انتخابات ٬۱۳۸۸ از رهبران معترضان خواست تا «خطای» خود را بپذیرند.

در این نامه آمده است: «با اصرار شما٬ فتنه انتخابات ۸۸ آتش زیر خاکستر خواهد ماند و نظام نسبت به آن نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. جمع شدن فتنه٬ خاموش شدن مشعل است و خاموش شدن مشعل غیر از خاموشی شمعک است. پذیرش خطا از طرف شما٬ شمعک را خاموش خواهد کرد.»

محمدحسین کروبی روز چهارشنبه در صفحه فیس‌بوک خود با ذکر واکنش پدرش به این نامه٬ نوشت: «من هم در مقابل به ایشان (آقای کروبی) گفتم٬ وقتی دیدم آقای حائری شما را در صورت عدم توبه٬ وعده جهنم و حاکمان را وعده بهشت داده است٬ یاد کشیشان قرون وسطی افتادم که چطور اراضی بهشت را می‌فروختند و به مخالفین‌شان وعده عذاب و جهنم می‌دادند؛ فقط با این تفاوت که این روحانیونِ در اقلیت و وابسته به مال و مقام دنیا٬ چند صد سال از کشیشان قرون وسطایی عقب‌ترهستند.»

محمدحسین کروبی پس از این دیدار تاکید کرده است که اگرچه در یک سال گذشته وضعیت جسمانی آقای کروبی آسیب جدی دیده است٬ ولی وی روحیه‌ای «خوب و قوی» داشت.

وی در عین حال اظهار داشت که هر چند پس از عمل دیسک کمر آقای کروبی، پزشکان برای وی آب درمانی توصیه کرده‌اند٬ آقای کروبی فقط یک بار تحت آب درمانی قرار گرفته است.

مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از زمستان سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و در این مدت آقایان موسوی و کروبی چندین بار به دلیل عوارض حصر٬ به بیمارستان منتقل شده‌اند.
XS
SM
MD
LG