لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۶

محمدرضا خاتمی: در فضای امنیتی نخبگان برای اظهار نظر انگیزه ندارند


محمدرضا خاتمی می‌گوید اگر دولت امنیت حامیانش را فراهم کند٬ «جریان حمایت‌ها مثل سیل سرازیر خواهد شد».
محمدرضا خاتمی می‌گوید اگر دولت امنیت حامیانش را فراهم کند٬ «جریان حمایت‌ها مثل سیل سرازیر خواهد شد».
به دنبال درخواست حسن روحانی از دانشگاهیان برای ابراز علنی عقایدشان٬ محمدرضا خاتمی از عدم رغبت نخبگان و اصلاح‌طلبان برای ورود به برخی عرصه‌ها٬ به دلیل محدودیت‌ها و دوام فضای امنیتی خبرداده و از جمله به ممنوع‌الخروج بودن محمد خاتمی اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران٬ ایلنا٬ محمدرضا خاتمی٬ فعالی سیاسی اصلاح‌طلب ۱۶ بهمن‌ماه با اظهار این‌که اصلاح‌طلبان در چند وقت گذشته «در حمایت از دولت کم نگذاشته‌اند»٬ افزود: «البته در این حوزه باید محدودیت‌های اصلاح‌طلبان را نیز در نظر بگیریم. این نیروها هنوز تحت فشار هستند. بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان که محبوبیت و مقبولیت دارند دچار محدودیت شده‌اند.»

وی افزود: «در این روزها شاهدیم که حتی شخص آقای خاتمی ممنوع‌الخروج می‌شود و احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب هنوز تحت فشارهای گوناگون قرار دارند. احضار می‌شوند که چرا فعالیت‌ می‌کنید.»

برادر رئیس جمهور دولت اصلاحات در ادامه تاکید کرد که اگر دولت امنیت حامیانش را فراهم کند٬ «جریان حمایت‌ها مثل سیل سرازیر خواهد شد».

حسن روحانی ۱۵ بهمن‌ماه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اظهار کرد: «چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا اساتید خاموش هستند؟ ما در دانشگاه شهامت سقراط‌وار می‌خواهیم. از چه می‌ترسیم؟ چرا وقتی یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود٬ نمی‌آیید حرف بزنید و صحبت کنید و خصوصی برای رئیس جمهور نامه می‌نویسید؟»

رئیس جمهور ایران با اشاره به توافق ژنو گفت: «چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می‌شوند٬ صحبت می‌کنند؟… چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوص حرف بزنند؟»

محمدرضا خاتمی در واکنش به این اظهارات گفت: «علیرغم روی کار آمدن دولت جدید و به رغم اینکه در این فضا بسیاری امیدوار شده‌اند٬ همچنان شاهد هستیم که متفکران و نخبگان رغبت و انگیزه و شاید بتوان گفت جرئت ورود به برخی عرصه‌ها را ندارند٬ چرا که فضای امنیتی همچنان وجود دارد و ادامه یافته است.»

در این خصوص محمد ملکی٬ رئیس پیشین دانشگاه تهران و عضو نهضت مقاومت ملی نیز روز سه‌شنبه٬ در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که در این مدت مقابل «خشونت مقام‌های حاکم٬ نقض حقوق بشر در ایران٬ موج بی‌رویه اعدام‌ها» سکوت نکرده است و نتیجه آن اعمال فشار نیروهای امنیتی بر او و خانواده‌اش بوده است.

آقای ملکی در ادامه اظهار کرد که ساعاتی پس از سخنرانی حسن روحانی٬ از وزارت اطلاعات با او و فرزندش تماس گرفته‌اند تا آن‌ها را «وادار به سکوت» کنند.

این فعال سیاسی در پایان خاطر نشان کرد که «بسیاری از خانواده‌های سیاسی دچار چنین مشکلاتی هستند و از این مسائل رنج می‌برند».
XS
SM
MD
LG