لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

گشت ارشاد از «اول اردیبهشت» به خیابان‌ها باز می‌گردد


به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم، طرح امنیت اجتماعی قرار است به صورت فرهنگی و اجتماعی اجرا شود تا از ایجاد تنفر پرهیز شود.
به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم، طرح امنیت اجتماعی قرار است به صورت فرهنگی و اجتماعی اجرا شود تا از ایجاد تنفر پرهیز شود.
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می‌گوید از اول اردیبهشت‌ماه نیروهای گشت ارشاد بار دیگر برای اجرای طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی به سطح خیابان‌ها می‌آیند.

به گزارش روز ۲۲ فروردین‌ماه خبرگزاری مهر، اسماعیل احمدی مقدم گفته است که این بار قرار است به جای امنیتی کردن جامعه، مقوله امنیت اجتماعی شود و افزوده است: «این طرح امسال نیز به صورت فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود تا به جای تنفر، مردم به ما توجه کنند.»

وبسایت خبرآنلاین نیز روز ۲۰ فروردین‌ماه گزارش داده بود که اسماعیل احمدی‌ مقدم از آغاز طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی از روز یکشنبه، اول اردیبهشت‌ماه، اجرایی می‌شود و با اظهار این‌که این اقدامات در راستای «مطالبات مردم» صورت می‌گیرد، مطالبه مردم از پلیس در «برخورد با بدحجابی و بدپوششی» را «۳۰ درصد» اعلام کرد.

این آمار در حالی ارائه شده است که وی تیرماه سال ۹۱ اعلام کرده بود که «بیش از ۴۹ درصد مردم» خواستار برخورد با بدحجابی هستند.

هر سال با شروع فصل گرما در ایران، به‌ویژه در شهرهای بزرگ، نیروی انتظامی آن چه را مبارزه با «بدحجابی» می‌خواند در دستور کار خود قرار می‌دهد.

این‌ بار نیز فرمانده ناجا از آغاز این طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی در آینده نزدیک خبر داده و گفته است که ممکن است ناجا «در نحوه و کیفیت برخورد خود» تجدید نظر داشته باشد.

اسماعیل احمدی‌مقدم همچنین تاکید کرد که اجرای این طرح به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار نگرفته است و افزود: «تحت تاثیر انتخابات نیستیم، البته تاثیر خودش را دارد، اما نهایتا یک هفته قبل و بعد از روز انتخابات تاثیر دارد. بالاخره ما باید با افزایش مقارب‌ها، صحنه انتخابات را امن کنیم.»

به گفته مقام‌های انتظامی ایران، طرح امنیت اخلاقی نخستین بار در سال ۱۳۸۵ به صورت «خفیف» به اجرا در آمد اما با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. این طرح پس از آن با «ساختار و نقشه راه» از سال ۱۳۸۶، به طور مدام اجرایی شده است.

برخوردهای نیروی انتظامی با دختران و پسران جوان تحت عنوان مبارزه با «بدحجابی» در سال‌های اخیر نارضایتی‌های زیادی در جامعه ایران برانگیخته است و کارشناسان حقوقی و اجتماعی، این اقدامات را تجاوز به حقوق فردی شهروندان در انتخاب نوع پوشش و محدود ساختن آزادی‌های آنها می دانند.

آمار متفاوت در مورد آمار مرگ و میر رانندگی در ایام نوروز

در حالی که اسماعیل احمدی‌مقدم روز ۲۰ فروردین ماه شمار کشته‌های نوروزی را «هزار و ۸۰ تن» اعلام کرده بود، خبرگزاری مهر ۲۲ فروردین ماه به نقل از پزشکی قانونی اعلام کرد که از ۲۵ اسفندماه ۹۱ تا ۱۵ فروردین «هزار و ۱۳۶ تن» جانشان را از دست داده‌اند.

به گفته پزشکی قانونی، بیشترین تعداد مرگ و میر رانندگی متعلق به ۱۳ فروردین با «۸۴ کشته» بوده است.

این مرکز تاکید کرده است که استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی رکوردداران بیشترین تلفات رانندگی هستند.

فرمانده ناجا ۲۰ فروردین‌ ماه اعلام کرد که تصادفات سال جاری نسبت به سال پیش از آن «شش درصد» و تعداد مجروحان نیز «۱۷.۵ درصد» افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته ناجا، عامل اصلی تصادفات خواب آلودگی راننده و ضعف ایمنی خودرو بوده است.

اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران می‌گوید بیشترین شمار کشته‌شدگان تصادفات نوروزی امسال، سرنشینان خودروهای «پراید» بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG