لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

اعلام کمک سه میلیاردی به کشورهای در حال توسعه در نشست گروه هشت


وزیر خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه اعضای گروه هشت
وزیر خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه اعضای گروه هشت
نشست دو روزه گروه هشت در حالی روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در آمریکا آغاز شد که قرار بر این است رئیس جمهور آمریکا در این نشست به طور رسمی از اختصاص سه میلیارد دلار بودجه برای کمک به کشورهای در حال توسعه خبر دهد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، روز جمعه و پیش از آغاز نشست گروه هشت، مقام‌های کاخ سفید در جلسه‌ای اعلام کردند که قرار است در این نشست اعلام شود که به منظور مبارزه با گرسنگی در کشورهای در حال توسعه، سه میلیارد دلار بودجه به بخش خصوصی تعلق می‌گیرد.

مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، یو اس اِید، که در جلسه کاخ سفید حضور داشت، گفته است که این مبلغ در اختیار ۴۵ شرکت خصوصی قرار می‌گیرد تا برای پروژه‌های کوچک کشاورزی هزینه شود.

این بودجه سه میلیارد دلاری بخشی از ۲۲ میلیارد دلاری است که گروه هشت سال ۲۰۰۹ در ایتالیا بر سر آن به توافق رسیدند.

سال ۲۰۰۹ و پس از آن‌که به طور رسمی اعلام شد که یک ششم از جمعیت جهان در گرسنگی به سر می‌برد، گروه هشت در نشست خود در ایتالیا متعهد شد که در طول سه سال ۲۲ میلیارد دلار را به منظور حمایت از کشورهای در حالی توسعه به مصرف برساند.

در نشست گروه هشت، آمریکا قصد دارد در گزارشی با جزئیات توضیح دهد که چه مقدار از این بودجه ۲۲ میلیارد دلاری تاکنون به مصرف رسیده و در چه حوزه‌هایی هزینه شده است.

نشست گروه هشت متشکل از هشت کشور قدرتمند جهان، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کانادا و ایتالیا، جمعه و شنبه، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه در کمپ دیوید برگزار می‌شود و باراک اوباما میزبانی آن را بر عهده دارد.

یکی از مسائل اصلی مورد بحث در این نشست بحران یورو است.

اگرچه انتظار نمی‌رود که قدرت‌های جهانی در این نشست در خصوص سیاست‌های عمده اقتصادی تصمیم‌گیری کنند، قرار بر این است که آمریکا بر اتخاذ رویکرد جامع‌تری برای حل این بحران تأکید کند.

همچنین در این نشست دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز با تأکید بر این‌که اروپا باید اقدامات بیشتری در خصوص حل بحران بدهی‌ها در اروپا انجام دهد، اعلام خواهد کرد که تمامی رهبران جهان باید از گسترش جهانی این بحران اقتصادی جلوگیری کنند.

طبق گزارش‌ها، قرار بر این است در این نشست در خصوص ناآرامی‌های سوریه و مسئله هسته‌ای ایران نیز بحث شود. همچنین بحث بر سر قیمت نفت نیز در دستور کار این نشست قرار دارد.

نشست جمعه و شنبه گروه هشت، سی و هشتمین گردهمایی رسمی این گروه به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG