لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

آغاز سفر آسیایی اوباما؛ اولین سفر رئیس جمهوری آمریکا به میانمار


قراراست باراک اوباما در میانمار را با تین سین، رئیس جمهور و آن سان سوچی، هبر اپوزیسیون این کشور و برنده جزه نوبل صلح دیدار کند.
قراراست باراک اوباما در میانمار را با تین سین، رئیس جمهور و آن سان سوچی، هبر اپوزیسیون این کشور و برنده جزه نوبل صلح دیدار کند.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، سفر خود به کشورهای آسیای جنوب شرقی را آغاز کرد. در این سفر قرار است آقای اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا در سه دهه گذشته، وارد میانمار (برمه) شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما قصد دارد در سفر چهار روزه خود به میانمار، تایلند و کامبوج برود.

طبق این گزارش، آقای اوباما در میانمار با تین سین، رئیس جمهور این کشور، و آن سان سوچی، رهبر اپوزیسیون و برنده جایزه صلح نوبل، دیدار خواهد کرد.

سفر غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا به میانمار در حالی صورت می‌گیرد که در سه دهه گذشته، هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به میانمار سفر نکرده بودند. روابط آمریکا و میانمار به تازگی و از هنگام آغاز اصلاحات در این کشور رو به بهبود گذاشته است.

کشور میانمار از سال ۱۹۶۲ تا مارس ۲۰۱۱ تحت رژیمی نظامی اداره می‌شد، اما در پی انتخابات ۲۰۱۰ و استقرار دولتی نیمه‌نظامی در میانمار، دولت این کشور یک رشته از اصلاحات را به اجرا درآورد.

عفو عمومی زندانیان سیاسی و آزادی آن سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواهان مخالفان دولت، پس از هفت سال حصر خانگی، کاهش سرکوب معترضان، لغو قانون سانسور مطبوعات و حرکت به سوی بازار آزاد اقتصادی از جمله این اصلاحات هستند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به میانمار تأکید کرد که این کشور همچنان نیازمند تغییرات گسترده است و افزود ایالات متحده همچنان از دولت میانمار می‌خواهد تا به اصلاحات ادامه دهد.

در کنار میانمار، باراک اوباما قصد دارد به تایلند و کامبوج نیز سفر کند و ۳۰ آبان‌ماه در پنوم‌پن،‌ پایتخت کامبوج، در نشست آسیای شرقی شرکت کند.

قرار بر این است که نشست شرق آسیا با حضور نمایندگان ۱۸ کشور، ۱۰ کشور عضو و هشت کشور دیگر (آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، روسیه، استرالیا و نیوزیلند) برگزار شود.
XS
SM
MD
LG