لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

افزایش بهای نفت به دنبال اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران


دو روز پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه، ۱۳ تیرماه، قیمت نفت در بازار آسیا افزایش یافت و به بالای بشکه‌ای ۸۴ دلار رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز سه شنبه، بهای نفت در بازار سنگاپور، برای تحویل در ماه اوت، نسبت به روز گذشته ۳۹ سنت افزایش قیمت داشت و به ۸۴.۱۴ دلار در هر بشکه رسید و در بازار لندن نیز نفت برنت، با ۲۸ سنت افزایش قیمت در هر بشکه، به قیمت ۹۷.۶۲ دلار معامله شد.

روز دوشنبه، بهای نفت دربازارهای آسیا بیش از یک دلار کاهش یافته بود و به زیر بشکه‌ای ۸۴ دلار رسیده بود.

افزایش قیمت نفت در روز سه شنبه در حالی صورت گرفته است که آسوشیتدپرس تأکید می‌کند معامله‌گران نفتی تأثیر تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران را به دقت زیر نظر گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه تحریم های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد که بر اساس آن ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را متوقف کردند که این به معنای از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران، دومین تولید کننده در سازمان اوپک، است.

طبق این تحریم‌ها همچنین، کشورهای عضو این اتحادیه از ارائه بیمه اروپایی به نفتکش‌های حامل نفت ایران خودداری می‌کنند.

بانک آمریکایی سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» که به تحلیل مسائل نفتی می‌پردازد با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در عرض سه ماه به ۱۱۵‌ دلار در هر بشکه برسد.

به دنبال اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، جمهوری اسلامی اعلام کرد که اعمال این تحریم‌ها «بر بحران اقتصادی دنیا تأثیرگذار خواهد بود».

در عین حال کمیته سیاست خارجی مجلس نیز ۱۲ تیرماه پیش‌نویس طرحی را تهیه کرد که در آن توصیه می‌شود که ایران از عبور نفتکش‌هایی که از طریق تنگه هرمز به کشورهای تحریم‌کننده ایران نفت حمل می‌کنند، جلوگیری کند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه شنبه ضمن اشاره به این‌که مسئله بستن تنگه هرمز در حد طرح است، تأکید کرد: «هرچه مجلس به صلاح کشور بداند، ما به عنوان بخشی از قوه مجریه موظف به اجرا هستیم.»

وی همچنین با اظهار این‌که کشورهای تحریم‌کننده ایران «باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند»، گفت: «ما قبلا تأکید کرده‌ایم که امنیت عرضه از امنیت بازار تفکیک ناپذیر است... ما بسیار جدی هستیم و در برقراری امنیت خلیج فارس تمام اقتدار خود را برای فراهم شدن شرایط مناسب برای امنیت انرژی به کار می‌گیریم و اقدامات اروپا تهدید کننده امنیت انرژی است.»

ایران پیشتر نیز اظهاراتی را در خصوص احتمال بستن تنگه هرمز مطرح کرده بود که به عنوان سیاست رسمی و اجرایی دولت اعلام نشد و در حد تهدید لفظی و غیررسمی باقی ماند. آمریکا نیز در مقابل گفته بود در صورتی که تنگه هرمز بسته شود، توان باز کردن آن را دارد.
XS
SM
MD
LG