لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

پاکستان دست داشتن در ترور نافرجام عبدالله عبدالله را رد کرد


تسنیم اسلم٬ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
تسنیم اسلم٬ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
دولت پاکستان هر گونه دست داشتن در سوء قصد نافرجام به جان عبدالله عبدالله نامزد٬ پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان٬ را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تسنیم اسلم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دوشنبه ۱۹ خردادماه اظهار کرد: «ما هر گونه مداخله پاکستان در حمله (تروریستی به جان عبدالله عبدالله) را رد می‌کنیم».

واکنش خانم اسلم به ترور نافرجام روز جمعه علیه عبدالله عبدالله بود که به دنبال آن افغانستان اعلام کرده بود تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد که «سازمان اطلاعات یک کشور خارجی» و گروه تروریستی لشکر طیبه، مستقر در پاکستان، در حمله و انفجار خودروی عبدالله عبدالله دست داشته‌اند.

عبدالله عبدالله از حمله ۱۶ خردادماه جان سالم به در بُرد اما ۱۲ نفر، از جمله عده‌ای از محافظان او کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند.

این سوء قصد به شدت با محکومیت شورای امنیت سازمان ملل و دولت ایالات متحده آمریکا مواجه شد.

به گفته خبرگزاری فرانسه شورای امنیت ملی افغانستان به رهبری رئیس جمهور حامد کرزی لشکر طیبه پاکستان را مسئول ترور اعلام کرده و گفته است که هدف از این حمله اخلال در انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان بوده است. بر اساس این گزارش، اظهارات دولت افغانستان در لفافه اشاره به دولت پاکستان داشته است.

خانم اسلم در واکنش به این اظهارات می‌گوید که «پاکستان عمیقا از اتهامات غیرمسئولانه که در خدمت خراب کردن فضای مثبت ایجاد شده میان دو کشور است، مایوس است».

افغانستان پیشتر نیز چندین بار سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، آی‌اِس‌آی، را در دست داشتن در عملیات تروریستی در خاک افغانستان متهم کرده است. ماه مارس سال جاری نیز افغانستان انگشت اتهام در قضیه حمله به هتل «سرِنا» در افغانستان را که منجر به کشته شدن ۹ نفر شد، به طرف پاکستان نشانه گرفت.

اسلم ادعاهای اخیر کابل را نوعی فرافکنی بخاطر «درماندگی» در تامین امنیت افغانستان نامید.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه گفت که «ما مطمئن هستیم که نه مردم افغانستان و نه جامعه بین‌الملل به خاطر این ادعاهایی که با انگیزه مطرح شده‌اند٬ گمراه نخواهند شد».

عبدالله عبدالله، وزیر سابق امور خارجه و اشرف غنی‌ احمدزی، وزیر سابق دارایی، توانسته‌اند در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیشترین آرا را کسب کنند و در دور نهایی با هم رقابت خواهند کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است ۲۴ خرداد ماه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG