لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری در مصر پس از مبارک


انتخابات ریاست جمهوری در مصر- سوم خردادماه ۱۳۹۱
انتخابات ریاست جمهوری در مصر- سوم خردادماه ۱۳۹۱
رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری مصر از روز چهارشنبه، سوم خردادماه، آغاز شد تا در جریان این رقابت دو روزه، مردم میان ۱۳ نامزد از جناح‌های مذهبی و سکولار دست به انتخاب بزنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شعبه‌های رأی‌گیری از ساعت هشت صبح به وقت محلی در مصر آغاز به کار کرده‌اند و این در حالی است که مدتی پیش از آغاز انتخابات، مردم در صفوف طولانی در انتظار بودند تا رأی خود را به صندوق بیندازند.

از ۸۲ میلیون جمعیت مصر، بیش از ۵۰ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

گزارش‌ها حاکی است که در میان ۱۳ نامزدی که در این انتخابات شرکت می‌کنند، پنج رقیب اصلی حضور دارند؛ عمرو موسی، وزیر خارجه پیشین و دبیرکل سابق اتحادیه عرب، محمد مُرسی، نامزد حزب اخوان‌المسلمین، احمد شفیق، آخرین نخست‌وزیر دوره حسنی مبارک، عبدالمنعم ابوالفتوح، نامزد حزب اسلام‌گرا و عضو پیشین اخوان‌المسلمین، و حمدین صباحی، نامزد حامی سیاست‌های جمال عبدالناصر.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، عمرو موسی به عنوان فردی باتجربه در حوزه سیاست شناخته شده است، اما همچون احمد شفیق «تعلقش به حکومت حسنی مبارک» از نکات منفی سابقه وی به شمار می‌رود. این دو نامزد سکولار قول برقراری ثبات و نظم و حکومت قانون را داده‌اند.

حمدین صباحی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، حامی سیاست‌ها و سنت‌های جمال‌ عبدالناصر،‌ رئیس جمهور اسبق مصر، است.

آقایان مرسی و ابوالفتوح نیز دو نامزد اسلام‌گرا هستند که در این رقابت‌ها حضور دارند. این دو نامزد انتخاباتی متعهد به پیاده‌سازی پروژه‌های حکومتی اسلامی همسو با اهداف انقلاب شده‌اند.

کمپین انتخاباتی نامزدهای این رأی‌گیری از ۴۸ ساعت پیش از آغاز انتخابات به طور رسمی به پایان رسیده است.

انتخابات دو روزه در مصر در ۱۳ هزار شعبه رأی‌گیری در جریان خواهد بود و به گفته مقام‌های وزارت کشور، پلیس در مناطق مختلف کشور به حالت آماده‌باش قرار دارد تا امنیت این شعب را تأمین کند.

این رأی‌گیری هر دو روز تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG