لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

انجمن پن آمریکا از افزایش سرکوب‌‌ها در فضای دیجیتال خبر داد


اینفوگرافی از سرکوب دیجیتالی در جهان در سال ۲۰۱۳- منبع: انجمن آمریکایی قلم
اینفوگرافی از سرکوب دیجیتالی در جهان در سال ۲۰۱۳- منبع: انجمن آمریکایی قلم
انجمن آمریکایی قلم٬ پن٬ در گزارشی از افزایش سرکوب در فضای دیجیتال در سال‌های اخیر خبر داده و گفته است که ویتنام٬ چین٬ ایران٬ سوریه و اریتره بیشترین رکورد را در پیگرد نویسندگان رسانه‌های دیجیتال دارند.

این انجمن گفته است که بر اساس مستنداتش٬ درسال جاری میلادی «۹۲ تن» در سرتاسر جهان به دلیل استفاده از رسانه دیجیتال به زندان رفته‌اند. پن همچنین توضیح داده است که نزدیک به ۵۰ درصد از نویسنده‌هایی زندانی‌ای که در فهرست آن سازمان وجود دارند٬ به دلیل آن‌چه بر وبلاگ‌ها یا دیگر رسانه‌های دیجیتال منتشر کرده‌‌اند٬ تهدید شده‌اند.

پن آمریکا از جمله می‌گوید در ایران ۱۶ تن به دلیل آن‌چه در رسانه دیجیتال منتشر کرده‌اند٬ به زندان افتاده‌اند؛ احمد زیدآبادی٬ محمد سلیمان‌نیا٬ آرش هنرور شجاعی٬ هنگامه شهیدی٬ فریدون سیدی راد٬ محمدرضا پورشجری (سیامک مهر)٬ حسین رونقی ملکی٬ مهدی محمودیان٬ مهدی خزعلی٬ سیامک قادری٬ حسین درخشان و محمد داوری.

انجمن آمریکایی قلم با تاکید بر افزایش سرکوب‌ها در فضای دیجیتال می‌گوید در حالی که سال ۲۰۰۰ شش درصد از افرادی که نامشان در فهرست پن قرار دارد به خاطر جرائم دیجیتال به زندان افتاده بودند٬ در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۴۹.۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته این انجمن در سال جاری میلادی ۲۸ تن در ویتنام٬ ۱۹ تن در چین٬ ۱۶ تن در ایران٬ هشت تن در سوریه٬ چهار نفر در اریتره٬ در ازبکستان و عربستان سعودی و کویت٬ هرکدام دو تن٬ و در تونس٬ چاد٬ اتیوپی٬ یمن٬ امارات٬ قطر٬ آذربایجان٬ قرقیزستان و اسلوونی٬ هر کدام یک نفر به دلیل انتشار مطلب در رسانه‌های دیجیتال به زندان افتاده‌اند.

در عین حال پن می‌افزاید که در این سال ۵۱ نفر در ۲۰ کشور جهان به خاطر استفاده از رسانه دیجیتال دادگاهی شده‌اند که بیشترین تعداد با ۲۷ نفر به اروپا و پس از آن با ۱۳ تن به خاورمیانه تعلق دارد.

انجمن قلم آمریکا می‌گوید که برای مبارزه با این تهدید رو به گسترش٬ اقدام به انتشار «اعلامیه آزادی دیجیتال» کرده است تا از این طریق دولت‌ها و بخش‌های خصوصی را در مسیر حفاظت از آزادی بیان و حریم خصوصی در فضای آنلاین هدایت کند. این اعلامیه در حال حاضر به ۱۹ زبان در دسترس است.

راهنمای اینفوگراف‌ها:

- اینفوگراف اول: نموداری از نویسندگان زندانی شده به دلیل استفاده از رسانه دیجیتال به تفکیک سال و منطقه جغرافیایی

- اینفوگراف دوم: پرونده‌های جرائم رسانه‌ای به تفکیک کشور

- اینفوگراف سوم: نمودار حلقوی از میزان افزایش پرونده‌های مربوط به اتهام‌های دیجیتالی از سال ۲۰۰۰ تا کنون

- اینفوگراف چهارم: تعداد نویسندگان دادگاهی شده در سال ۲۰۱۳ به دلیل استفاده از رسانه دیجیتال به تفکیک منطقه

- اینفوگراف پنجم: زندانیان جرائم دیجیتال به تفکیک اتهام‌ها و منطقه


XS
SM
MD
LG