لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

هیچ آمریکایی «طولانی‌تر» از لوینسون «گروگان» نبوده است


تصویری از رابرت لوینسون که فروردین‌ماه ۱۳۹۰ برای خانواده او ارسال شده است
تصویری از رابرت لوینسون که فروردین‌ماه ۱۳۹۰ برای خانواده او ارسال شده است
پلیس فدرال آمریکا٬ اف‌بی‌آی٬ ۲۵ آذرماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پنجم آذرماه رابرت لوینسون٬ مامور پیشین اف‌بی‌آی که سال ۱۳۸۵ در جریان سفر به ایران ناپدید شد٬ رکورد مدت زمان «به گروگان رفتن» یک آمریکایی را به نام خود ثبت کرد.

در این بیانیه که چهارم آذرماه منتشر شده٬ آمده است که رابرت لوینسون پنجم آذرماه از تری اندرسون٬ آمریکایی که با دو هزار و ۴۵۴ روز اسارت٬ رکورد دار مدت زمان به گروگان رفتن یک آمریکایی بود٬ پیشی می‌گیرد.

آقای اندرسون٬ روزنامه‌نگار آمریکایی سال ۱۹۸۵ در لبنان ربوده و سال ۱۹۹۱ آزاد شد.

در همین روز کریستین لوینسون٬ همسر آقای لوینسون نیز در پیامی اعلام کرد که حال آقای لوینسون رکورد‌دار مدت زمان به گروگان رفتن یک آمریکایی است و افزود: «از هر کسی که رابرت را به گروگان گرفته است بار دیگر درخواست رحمت می‌کنم. خواهش می‌کنم او را آزاد کنید و بگذارید تا بار دیگر به خانواده‌اش بپیوندد.»

رابرت لوینسون که اکنون ۶۵ سال دارد، ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۸۵، زمانی که در قالب سفری کاری به ایران رفته بود، در جزیره کیش ناپدید شد.

خبرگزاری فرانسه شهریورماه سال جاری در گزارشی آورده بود که آقای لوینسون که آن زمان به عنوان بازرس خصوصی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کرد، به منظور تحقیق در مورد «قاچاق سیگار» به ایران سفر کرده بود.

پیشتر نیز محمدحسین آقاسی، وکیل رابرت لوینسون، در این باره به رادیوفردا گفته بود که ربوده شدن آقای لوینسون می‌تواند به مافیای سیگار در ایران ارتباط داشته باشد.

اف‌بی‌ای در بیانیه روز دوشنبه خود بار دیگر اعلام کرده است که بر اساس اطلاعاتی که دارد آقای لوینسون در مکانی در جنوب غرب آسیا نگه‌داری می‌شود.

در این بیانیه تاکید شده است که اف‌بی‌آی به تلاش‌هایش برای پیدا کردن رابرت لوینسون ادامه می‌دهد و از همه خواسته شده است که در صورت داشتن هرگونه اطلاعی درباره آقای لوینسون٬ با آن سازمان تماس بگیرند.

پلیس فدرال آمریکا فروردین‌ماه ۱۳۹۱ برای یافتن آقای لوینسون جایزه‌ای یک میلیون دلاری تعیین کرد. اف‌بی‌آی تاکید می‌کند که این جایزه همچنان به قوت خود باقی است.

آمریکا در این چند سال بارها خواستار همکاری ایران برای یافتن رابرت لوینسون شده است و ایران نیز با تأکید بر این‌ که اطلاعاتی در مورد محل نگهداری آقای لوینسون ندارد، از آمریکا خواسته است تا اطلاعات موثقی در این زمینه در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد تا بر آن مبنا فعالیت‌هایی انجام دهد.
XS
SM
MD
LG