لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

تأکید روسیه و چین بر پیگیری طرح صلح عنان برای سوریه


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (چپ) و هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین- پکن، ۱۶ خردادماه ۱۳۹۱
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (چپ) و هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین- پکن، ۱۶ خردادماه ۱۳۹۱
در حالی که کشورهای غربی و عربی خواستار فشارهای شدید‌تر بر حکومت سوریه هستند، روسیه و چین همچنان بر پیگیری طرح صلح کوفی عنان پای می‌فشارند.

روسیه همچنین بر برگزاری نشستی جهانی با حضور کشورهایی نظیر ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه تأکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و همتای چینی وی، هو جین‌تائو، روز سه‌شنبه، ۱۶ خردادماه، از جامعه بین‌المللی خواستند تا از طرح صلح کوفی عنان برای حل بحران سوریه حمایت کنند و تأکید کردند که باید از طریق این طرح به راه حلی سیاسی برای پایان‌ دادن به ناآرامی‌های سوریه دست یافت.

در عین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه سوریه، نیز ۱۷ خردادماه تأکید کرد که لازم است نشستی با حضور کشورهایی که «بر گروه‌های اپوزیسیون سوریه تأثیر واقعی» دارند، برگزار شود.

وی در این خصوص به کشورهای عضو شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین کشورهای مهم منطقه نظیر ترکیه و ایران اشاره کرد و افزود که اتحادیه اروپا نیز می‌تواند در این مسیر به یاری بیاید.

روسای جمهور روسیه و چین که در پکن، پایتخت چین، با یکدیگر دیدار کرده‌اند، تأکید دارند که طرح صلح کوفی عنان نباید به انزوا برود.

این در حالی است که به دنبال کشتارهای شهر حوله که ۱۰۸ کشته برجای گذاشت، معترضان سوری همراه با شورای امنیت و کشورهای غربی دولت سوریه را مسئول این کشتارها دانستند و بر اعمال فشار شدیدتر بر دولت سوریه تأکید کردند.

حکومت دمشق می‌گوید نقشی در این کشتارها نداشته و آن را به «تروریست‌ها» نسبت داده است.

در همین زمینه روسیه و چین ۱۲ خردادماه، به همراه کوبا به قطعنامه شورای حقوق بشر که در آن حکومت سوریه به اتهام کشتار حوله محکوم شده بود، رأی مخالف دادند و تأکید کردند که این واقعه نیازمند تحقیقات بیشتر است.

دو کشور روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت، از مخالفان دخالت نظامی خارجی در امور سوریه هستند و تاکنون دو بار قطعنامه شورای امنیت در این باره را وتو کرده‌‌اند.

۱۵ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد. سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.
XS
SM
MD
LG