لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

از گوشه و کنار وب؛ «تونستان٬ لینکده و رضایت وبستان»


رادیو فردا نگاهی دارد به تازه های وب ایران؛ از تونستان تا رضایت وبستان و لینکده.

«رضایت وبستان»؛ کتابی در باب سانسور دولتی و شرکتی

«رضایت وبستان» (Consent of the Networked) را ربکا مک‌کینن٬ خبرنگار و متخصص سیاست گذاری اینترنتی است. خانم مک‌کینن در این کتاب توضیح می‌دهد اینترنتی که قرار بود ما را از بند برهاند٬‌نتوانسته است به هدفش برسد. به باور خانم مک‌کینن به ازای هر سندی که حاکی از نقش مثبت اینترنت در دوران «بهار عربی» است٬ سندی نیز می‌توان یافت که نشان می‌دهد دولت‌ها و شرکت‌ها هم از همین فناوری‌ها برای سرکوب‌ها استفاده کرده‌اند.

در «رضایت وبستان» نویسنده می‌گوید که اکنون زمان آن فرارسیده تا پیش از این‌که حقوقمان را به حراج بگذارند و دسترسی ما به آن‌ها را از طریق مهندسی‌شده و وضع قوانین محدود کنند٬ برای دستیابی به آن‌ها بجنگیم.

ربکا مک‌کینن در این کتاب چالش‌ها و پیچیدگی‌های روابط میان دولت‌ها٬ شرکت‌ها و شهروندان در فضای سایبری را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

این کتاب از سوی آموزشکده «توانا» به فارسی ترجمه شده و نسخه «پی‌دی‌اف» آن در اختیار کاربران علاقمند قرار دارد. داریوش محمدپور مترجم این کتاب است و مهدی جامی ویرایش آنر ابر عهده داشته است.

تونستان؛ کارتون دلخواهتان را بسازید


وب‌سایت «تونستان» که به تازگی راه‌اندازی شده٬ به کاربرانش این امکان را می‌دهد که کمیک مد نظر خود را بسازند و با دیگر کمیک‌سازان در ارتباط بوده و کمیک‌های آن‌ها را ارزیابی کنند.

در ابتدا کاربر باید به عضویت این وب‌سایت در بیاید و پس از دریافت پیام عضویت٬ کاربران می‌توانند از تصاویر آماده‌ای که در این وب‌سایت در اختیار همگان قرار دارد٬ استفاده کرده و کمیک دلخواه خود را بسازند.

برای خلق کمیک شخصی٬ ابتدا باید قالب خود را انتخاب کنید. «تونستان» پنج قالب مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ از قالب یک سکانسی٬ تا قالب دارای چهار سکانس.

پس از آن کاربر می‌تواند پس زمینه مورد نظر خود را انتخاب کند. پس زمینه‌های «تونستان» در حال حاضر ۲۴ مورد هستند.

«تونستان» شمار زیادی شخصیت از پیش طراحی شده در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛‌ از سیاست‌مدار و تحلیل‌گر و فعال حقوق بشر گرفته تا ورزشکار و بازیگر و نویسنده.

کاربر می‌تواند به دلخواه خود این شخصیت‌ها را انتخاب کرده و برای آن‌ها دیالوگ‌های مورد نظر خود را بنویسد.

کمیک نهایی در پایان منتشر شده و در وب‌سایت «تونستان» به نمایش در می‌آید.

در «تونستان» کاربران می‌توانند دیگر کاربران را دنبال کنند و در عین حال با کاربران در ارتباط بوده و کمیک‌های آن‌ها را ارزیابی کنند.

لینکده؛ «دهکده‌ آنلاین»

وب‌سایت لینکده هنوز نسخه‌ای آزمایش دارد. این وب‌سایت٬ برای «گردآوری محتوای وب با معیارهای گوناگون» تهیه شده است.

از طریق این وب‌سایت می‌توانید آگاه شوید که در دنیای فارسی‌زبان وب چه خبر است. این وب‌سایت با کمک کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف٬ اخبار و مطالب فارسی‌زبان٬ جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌کند.

در توضیح این وب‌سایت آمده است: «محتوای لینکده را کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف تامین می‌کنند... در لینکده هر کاربر پس از مدتی فعالیت و کسب اعتبار لازم می‌تواند دهکده خودش با محتوا و معیارهای مطلوب خودش برای مخاطبی مطابق سلیقه خودش بنا کند.»
XS
SM
MD
LG