لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

پلیس استانبول با هجوم به معترضان آن‌ها را متفرق کرد


معترضان تحصن‌کننده در پارک گزی- ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲
معترضان تحصن‌کننده در پارک گزی- ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲
پس از آن‌که نخست وزیر ترکیه به تحصن‌کنندگان پارک گزی و میدان تقسیم اخطار داد که به تحصن خود پایان دهند، پلیس استانبول با حمله به معترضان با کمک ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور، جمعیت را متفرق کرد. این حمله شماری مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس استانبول روز شنبه، ۲۵ خردادماه و در آستانه راهپیمایی حامیان حکومت ترکیه که قرار است ۲۶ خردادماه برگزار شود، به پارک گزی و میدان تقسیم، در نزدیکی این پارک، حمله و معترضان را متفرق کرد. طبق گزارش‌ها گروهی از نیروهای پلیس ابتدا در صفوف فشرده با حمایت خودروهای زرهی میدان تقسیم را محاصره کردند و گروهی دیگر با حمله به معترضان به دنبال کردن آنان پرداختند.

فرماندار استانبول اعلام کرده است که در اثر واقعه روز شنبه ۲۹ تن مجروح شده‌اند، اما تاکید کرده که مجروحیت آن‌ها جدی نیست.

این در حالی است که گروه «همبستگی تقسیم» که به نظر می‌رسد نمایندگی معترضان استانبول را بر عهده دارند، در بیانیه‌ای اقدام پلیس را «حمله‌ای بی رحمانه» توصیف کرده و آورده است که «صدها تن از معترضان» مجروح شده‌اند که به گفته این گروه «ده‌ها تن از آنان مورد اصابت گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفته‌‌اند».

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز ۲۴ خردادماه پس از دیدار با گروهی از هنرمندان به همراه دو تن از اعضای «همبستگی تقسیم»، وعده داد که به رای دادگاه در مورد طرح توسعه پارک گزی تمکین کند.

وی در همین روز اخطار داد: «بگذارید به صراحت بگویم: میدان تقسیم را تخلیه کنید. اگر میدان تقسیم تخلیه نشود، نیروهای امنیتی ترکیه به خوبی می‌دانند که چطور آن‌ را خالی کنند.»

پس از این اخطار اما، معترضان در استانبول اعلام کردند که همچنان در پارک گزی و میدان تقسیم می‌مانند که به دنبال آن نیروهای پلیس روز شنبه به تحصن‌کنندگان هجوم بردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین روز «هزاران تن» نیز در آنکارا و ازمیر دست به راهپیمایی زدند. گزارشی در مورد برخورد احتمالی میان معترضان و نیروی پلیس در این دو شهر گزارش نشده است.

اعتراض‌ها در ترکیه حدود دو هفته پیش در مخالفت با توسعه پارک گزی آغاز شد، اما پس از آن ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و حکومت ترکیه را نشانه رفت.

این اعتراض‌ها که با سرکوب نیروهای پلیس همراه شده، تا کنون «دستکم چهار کشته» و «نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ مجروح» بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG