لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

سازمان ملل: القاعده همچنان تهدید به شمار می‌رود


ایمن الظواهری، رهبر القاعده
ایمن الظواهری، رهبر القاعده
شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که گروه القاعده همچنان تهدیدی رو به گسترش به شمار می‌رود و گروه‌های وابسته به آن همچنان قادر به انجام حملات مرگبار هستند.

به گزارش ۱۷ مردادماه خبرگزاری فرانسه، در گزارشی که از سوی گروهی از کارشناسان در جلسه شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده، آمده است که اگرچه ایمن الظواهری، رهبر جدید القاعده، در بازسازی هسته رهبری این گروه در پاکستان با شکست مواجه شده و نتوانسته‌ است شاخه‌های مختلف وابسته به القاعده را متحد کند، این گروه همچنان تهدیدی رو به گسترش محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده است که القاعده و گروه‌های وابسته به آن نسبت به گذشته «گوناگون‌تر و متنوع‌تر» شده‌اند و این گروه‌ها با تاکتیک‌های خاص خود، در پی حمله به اهداف جدید هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مقام‌های آمریکایی، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، بارها تأکید کرده‌اند که با کشته شدن اسامه بن‌ لادن در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰، هسته مرکزی القاعده ضعیف شده است.

با این‌ حال گزارش شورای امنیت تأکید دارد که ضعیف شدن قابلیت‌های القاعده به معنای فرو نشستن تهدیدهای این گروه نیست و افزوده است که افراد و گروه‌های مرتبط با القاعده از لحاظ تاکتیک و فناوری همچنان دست به ابداع می‌زنند.

در این گزارش همچنین آمده است که اگرچه فرانسه و اتحادیه آفریقا به ترتیب در مالی و سومالی، شبه‌نظامیان القاعده را عقب‌ رانده‌اند، در سوریه در مقابل صدها شبه‌نظامی غیرسوری وارد عمل شده‌اند.

در کنار این موارد، القاعده در چند وقت اخیر مسئولیت حملاتی را در عراق و یمن بر عهده گرفته است.

آمریکا اگرچه بر تضعیف القاعده تأکید دارد، همچنان گوش به زنگ تهدیدهای این گروه است و در همین زمینه واشینگتن، در پی تهدید تروریستی، ۲۱ سفارتخانه و کنسولگری آمریکا در کشورهای اسلامی را موقتا تعطیل کرده است.

گزارش‌های مختلف این تعطیلی را مرتبط با «نقشه القاعده» علیه اماکن دیپلماتیک ایالات متحده در خاورمیانه و کشورهای مسلمان دانسته‌اند و خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید این اقدام پس از آن صورت گرفته است که ایمن الظواهری در تماسی با فرماندهان محلی القاعده، فرمان حمله به مراکز آمریکا در خاورمیانه را صادر کرد.
XS
SM
MD
LG