لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

کری به فابیوس: سفر ‌هیات‌های تجاری فرانسوی به ایران مفید نیست


دیدار جان کری (راست) و لوران فابیوس در پاریس- ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۲
دیدار جان کری (راست) و لوران فابیوس در پاریس- ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۲
وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با همتای فرانسوی خود گفته است که سفر مدیران تجاری فرانسوی به ایران «مفید» نیست و این تصور نادرست را به وجود می‌آورد که غرب می‌تواند به صورت عادی با تهران مراوده تجاری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ وندی شرمن٬ معاون وزیرخارجه آمریکا روز سه‌شنبه٬ ۱۵ بهمن‌ماه به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که جان کری وزیر خارجه آمریکا مستقیما با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس در باره سفر هیئت فرانسوی به ایران گفت‌وگو کرده و اظهار کرده است که این اقدام «مفید نیست».

روز دوشنبه٬ ۱۴ بهمن‌ماه یک هیئت تجاری فرانسوی متشکل از بیش از صد مدیر٬ از جمله صاحبان دو شرکت خودروسازی رنو و پژو٬ وارد تهران شد. این نخستین هیئت تجاری اروپایی است که پس از توافق موقت هسته‌ای ژنو به ایران سفر می‌کند.

خانم شرمن روز سه‌شنبه افزود: «تجارت با تهران آزاد نشده است زیرا کاهش تحریم‌های ما موقت٬ محدود و موردی هستند.»

به تازگی هیئتی به نمایندگی از «بزرگترین شرکت‌های فرانسه» برای بررسی فرصت‌های تجاری و ارتباطی٬ اواسط بهمن‌ماه به ایران سفر کرد.

پیِر گاتاز٬ رئیس «مِدِف»٬ اتحادیه‌ای که مقدمات سفر این هیئت تجاری به ایران را فراهم کرده است٬ تاکید دارد که سفر این هیئت قوانین و شرایط توافق هسته‌ای ژنو را نقض نکرده است.

او گفته است: «ما به توافق سوم آذرماه ژنو کاملا احترام می‌گذاریم و با چارچوب آن آشنا هستیم. پیش از ما نیز کشورهای اروپایی دیگری هیئت‌های را به ایران فرستاده بودند.»

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که اواخر سال میلادی ۲۰۱۳ هیئتی از ۱۰ شرکت اتریشی به تهران سفر کرده بودند.

در این خصوص جان اِمِرسون٬ سفیر آمریکا در آلمان روز سه‌شنبه٬ ۱۴ بهمن‌ماه٬ در کنفرانسی اعلام کرد که در حالی که تحریم‌ها علیه ایران در حال عمل کردن هستند٬ «بدترین اتفاقی که می‌تواند بیافتد این است که پیش از آن‌که ما بتوانیم از طریق این توافق هسته‌ای به نتیجه‌ای برسیم٬ شرکت‌هایی که تمایل به تجارت با ایران دارند٬ پا پیش بگذارند».

وی افزود که اگر کنگره آمریکا احساس کند که این توافق دارای معایب و نقص‌هایی است٬ وارد عمل می‌شود و این اقدام «‌می‌تواند تمام مذاکرات را بر باد بدهد».

کنگره تاکنون بارها بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تاکید کرده است٬ اما رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که در صورت تصویب این تحریم‌ها در کنگره٬ آن را وتو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG