لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

پرواز جنگنده‌های آمریکایی در حریم هوایی مورد ادعای چین


حریم هوایی جدیدی که از سوی چین اعلام شده است٬ جزایر مورد مناقشه با ژاپن را نیز در بر می‌گیرد.
حریم هوایی جدیدی که از سوی چین اعلام شده است٬ جزایر مورد مناقشه با ژاپن را نیز در بر می‌گیرد.
به دنبال تعیین حریم هوایی جدید از سوی چین که جزایر مورد مناقشه با ژاپن را نیز در بر می‌گیرد٬ آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌هایش در قالب «ماموریتی آموزشی»٬ بدون اعلام قبلی به چین٬ بر فراز این جزایر به پرواز درآمده‌اند.

وزارت دفاع ایالات متحده٬ پنتاگون روز سه‌شنبه٬ پنجم آذرماه اعلام کرد که دو بمب‌افکن بی-۵۲ این کشور شامگاه دوشنبه بر فراز جزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن در دریای چین شرقی به پرواز درآمده‌اند. پنتاگون می‌گوید که این دو جنگنده٬ مجهز به بمب نبوده‌اند.

آمریکا که تاکید دارد این پرواز بخشی از ماموریت آموزشی‌ای بود که از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته٬ می‌گوید چین به این اقدام واکنشی نشان نداده است.

پرواز این جنگنده‌ها بر فراز جزایر مورد مناقشه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع چین دوم آذرماه حریم هوایی جدیدی برای این کشور ترسیم کرد و بخشی از دریای چین شرقی را که شامل جزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن می‌شود٬ جزو آن شناخت.

این وزارتخانه آن زمان تاکید کرد که تمامی هواپیماها باید به این حریم هوایی احترام بگذارند یا در غیر این‌صورت آماده «اقدامات دفاعی اضطراری» پکن باشند.

کاخ سفید از پکن خواسته است که به جای روی‌ آوردن به «تهدید و ادبیات تحریک‌آمیز»٬ از طریق دیپلماسی به حل این مناقشه با توکیو بپردازد.

علیرغم این جهت‌گیری ایالات متحده٬ پنتاگون تاکید دارد که پرواز شامگاه دوشنبه بر فراز جزایر مورد مناقشه٬ واکنشی به ترسیم حریم هوایی جدید از سوی چین نبوده است.

دو بمب افکن آمریکا روز دوشنبه از جزیره آمریکایی گوآم در اقیانوس آرام برخواسته و به گفته وزارت دفاع این کشور در قالب «تمرین معمول هوایی» بر فراز این دو جزایر به پرواز درآمده و باردیگر به گوآم بازگشته‌اند.

با این حال رویترز می‌گوید به نظر می‌رسد آمریکا قصد داشت با این اقدام نشان دهد که چین حداقل در حال حاضر نمی‌خواهد و تمایلی ندارد تا به پرواز برفراز آسمان این منطقه واکنشی نشان دهد.

مجمع‌الجزایر واقع در دریای چین شرقی ده‌ها سال است که موضوع مناقشه بیجینگ (پکن) و توکیو است.

آخرین بار٬ اواخر سال ۲۰۱۲ پس از آن که توکیو اعلام کرد سه جزیره این منطقه را از «مالکان خصوص ژاپنی» آن خریداری کرده است٬ چین با انتقاد از این اقدام٬ در اقدامی تلافی‌جویانه شماری ناو جنگی راهی آب‌های پیرامون این جزایر کرد.
XS
SM
MD
LG