لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

رایس: آمریکا به دفاع از حقوق بشر در ایران متعهد است


مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به استفاده برخی مقام‌های ایران از شبکه‌های اجتماعی٬ می‌گوید که مردم ایران نیز شایسته برخورداری از حق ابراز بیان و اظهار نظر هستند.
مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به استفاده برخی مقام‌های ایران از شبکه‌های اجتماعی٬ می‌گوید که مردم ایران نیز شایسته برخورداری از حق ابراز بیان و اظهار نظر هستند.
مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشینگتن هم‌زمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط با تهران٬ به دفاع خود از حقوق بشر و حق دستیابی همگانی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ادامه خواهد داد.

سوزان رایس روز چهارشنبه٬ ۱۳ آذرماه در یک گردهمایی حقوق بشری در واشینگتن اظهار کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت و آمریکا همچنان از حقوق اساسی تمامی ایرانیان دفاع خواهد کرد.

وی توضیح داد: «در حالی که در ایران امکان پیگیری راه حل دیپلماتیک برای حل معضل هسته‌ای را دنبال می‌کنیم٬ توجه داریم که یک مسئله درگیر٬ بررسی این موضوع است که آیا پیشرفتی در وضعیت حقوق بشر در ایران صورت می‌گیرد یا نه.»

فعالان حوزه حقوق بشر به ویژه در چند وقت گذشته که بحث مذاکرات هسته‌ای با ایران داغ است٬ بارها بر لزوم توجه به وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید در این مدت در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته است ولی درباره حقوق بشر نه. این سازمان که مقرش در لندن است از دولت حسن روحانی خواسته‌ است تا به وعده‌های حقوق بشری‌اش عمل کند.

شیرین عبادی٬ حقوق‌دان نیز آبان‌ماه گفت غرب به موضوع حقوق بشر درایران کم توجه‌ است و تنها به دنبال برنامه اتمی تهران است.

سوزان رایس روز چهارشنبه گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت و آمریکا همچنان از حقوق اساسی تمامی ایرانیان دفاع خواهد کرد.

او از ایران خواست تا به احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اجازه دهد تا به ایران سفر کند و در عین حال افزود که واشینگتن همچنان بر لزوم وجود آزادی بیان در ایران پافشاری می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین با اشاره به استفاده برخی مقام‌های ایران از شبکه‌های اجتماعی٬ تاکید کرد که مردم ایران نیز شایسته برخورداری از حق ابراز بیان و اظهار نظر هستند٬ یعنی همان حقی که رهبرانشان از آن نفع می‌برند.

هم‌اکنون تعدادی از وزرای دولت حسن روحانی مانند محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه، بيژن زنگنه، وزير نفت و اسحاق جهانگيری، معاون اول ریيس جمهوری در فیس‌بوک فعال هستند و تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی مانند محمدرضا باهنر، نايب ریيس مجلس نيز عضو فيس‌بوک هستند.

فرمانده کل نیروی انتظامی ایران اخیرا از استفاده برخی مسئولان دولتی از شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک انتقاد کرده و این کار را «عبور آرام آرام از خط قرمز» دانست.
XS
SM
MD
LG