لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

پلیس ایران درباره کراوات زدن و آرایش پرسنل بیمارستان ها هشدار داد


احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی
احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی
جانشین فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید: پلیس حتما با برخی از سازمان‌ها و بیمارستان‌های خصوصی که به گفته وی «به صورت سازمانی از آرایش و کراوات استفاده می‌کنند»، برخورد خواهد کرد.

احمدرضا رادان، روز دوشنبه، پنجم تیرماه، در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی به خبرنگاران گفت: «همین‌جا به روسای بیمارستان‌ها اعلام می‌کنم با آن بخشی که به صورت سازمان یافته افراد از آرایش غلیظ یا کراوات استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد.»

وی تأکید کرد که روسای بیمارستان‌ها و سازمان‌ها چند روزی فرصت دارند تا نسبت به «جمع‌آوری این پدیده» اقدام کنند.

آقای رادان در ادامه گفت که برخی از سازمان‌ها یا بیمارستان‌ها کارمندان را «مجبور» به استفاده از کراوات می‌کنند و مدعی شد: «اگر این افراد از زدن کراوات اجتناب کنند، از دریافت حقوق یا استخدام بهره‌مند نمی‌شوند.»

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با این‌حال افزود: «گاها نیز دیده شده که خود فرد مایل به استفاده از کراوات است که این سازمانی نیست و ان‌شاء‌الله خود فرد کلاه خود را قاضی کند که استفاده از این نماد غربی خوب است یا بد است.»

هشدار فرمانده نیروی انتظامی در خصوص استفاده سازمانی از کراوات در حالی بیان شده است که پیش از این گزارش‌هایی از ایران در خصوص دستور نیروی انتظامی مبنی بر جمع‌آوری کراوات‌ها از سطح مغازه‌ها منتشر شده بود.

بر اساس گزارش های منتشره، با گسترده‌تر شدن فروش کراوات در مغازه‌های ایران سخت‌گیری نیروی انتظامی نسبت به آن بیشتر شده است.

«برخی از متولیان طرح حجاب و عفاف به جرگه منتقدان پیوسته‌اند»

احمد‌رضا رادان روز یکشنبه، چهارم تیرماه، نیز در سخنانی با بیان اینکه ۲۶ دستگاه متولی طرح حجاب و عفاف هستند، گفت: «متاسفانه تعدادی از این دستگاه‌ها نه تنها به وظیفه خود عمل‌نکرده‌اند، بلکه به جرگه منتقدان دیگر دستگاه‌هایی که این راهکارها را اجرایی می‌کردند، پیوستند.»

وی در ادامه تأکید کرد که نیروی انتظامی با «به جان خریدن ناملایمات، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و می‌کند».

به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی وزارت ارشاد، وزارت بازرگانی، صدا و سیما، سازمان ملی جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اقتصادی، تربت بدنی، شهرداری‌ها، وزارت امور خارجه، مجلس، سازمان میراث فرهنگی و بسیج از جمله دستگاه‌هایی هستند که موظف به اجرای مصوبه راهکارهای اجرایی فرهنگ و عفاف و حجاب هستند.

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هر ساله با آغاز فصل تابستان اقدام به اجرای طرح هايی به منظور مقابله با نوع پوشش زنان و دختران در ايران کرده و در بسياری از موارد افراد بازداشتی، جريمه نقدی شده يا به دستگاه قضايی معرفی می شوند.

پلیس ایران «پوشیدن مانتو‌های تنگ و چسبان، مانتوهای کوتاه، لباس و مانتوهای آستین کوتاه و همچنین شال و روسری که موی سر از دو طرف آن پیدا باشد» را از مصادیق بدحجابی بر شمرده است.

پليس ايران از ابتدای خردادماه سال جاری طرح برخورد با «مظاهر بدحجابی» را در پارک ها و اماکن عمومی به مرحله اجرا گذاشته و در چند هفته اخير اين طرح را به فضاهای بسته و اماکن فرهنگی گسترش داده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در سخنان روز یکشنبه خود مدعی شد که «برخورد با بدپوششی و بدحجابی یکی از مطالبات جدی مردم است» و «بدحجابی» را از موارد ناامنی برشمرد.

وی گفت: «مثلا در تفرج‌گاه‌ها مردم به دلیل احساس ناامنی، رغبت به استفاده از این مکان نمی‌کنند و البته نباید در نظر گرفت که منظور از ناامنی، تنها وجود اراذل و اوباش است بلکه برخی از مردم به دلیل وجود افراد بدحجاب و بی‌حجاب در این محل‌های عمومی احساس نا‌امنی می‌کنند.»

آقای رادان همچنین خاطرنشان کرد که مردم می‌توانند در صورت مشاهده مصادیق بدحجابی مستنداتی را به پلیس ارائه کنند و افزود: «مردم می‌توانند عکسی تهیه کنند، اما پلیس به عنوان یک خبر این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در عین حال که گفته است «به راحتی می‌توان مسئله حجاب را در جامعه کنترل کرد»، اظهار داشت: رییس صنف پوشاک اعلام کرده است که ذائقه مردم در حال تغییر است.
XS
SM
MD
LG