لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

استانداری تهران: ذخایر آب پایتخت در شرایط بحران قرار دارد


به گفته استانداری تهران مصرف آب در پایتخت ایران دو برابر استاندارد جهانی است.
به گفته استانداری تهران مصرف آب در پایتخت ایران دو برابر استاندارد جهانی است.
معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران روز چهارشنبه اظهار کرد که ذخایر آب پایتخت ایران در شرایط بحران قرار دارد و توضیح داد که مخازن آب تهران نسبت به سال گذشته ۲۲۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نعمت‌الله ترکی روز ۱۷ اردیبهشت‌ با بیان اینکه ذخایر آب تهران در بدترین شرایط ۴۶ سال گذشته قرار دارد٬ گفت: «حجم آب مصرفی پایتخت‌نشینان٬ دو برابر استاندارد جهانی است».

وی توضیح داد: «در سال ۸۰ مصرف آب تهرانی‌ها ۹۷۰ میلیون متر مکعب بود٬ اما این مقدار در سال جاری به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده که مخازن آب را در مرحله هشدار قرار داده است.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران فروردین‌ماه سال جاری نسبت به «افت شدید ذخیره آب در سدهای لار و لتیان» هشدار داد و گفت اگر مردم استان‌های تهران و البرز در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند٬ «با مشکل مواجه خواهیم شد».

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران روز چهارشنبه با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر٬ از کاهش «۳۲ درصدی» بارندگی‌ها در تهران خبر داد.

در کنار خشکسالی اما مسئولان بارها بر برداشت نادرست از منابع زیر زمینی تاکید کرده‌اند. در این خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ از جمله به «حفر چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های دارای پروانه» به عنوان عوامل اصلی از بین رفتن منابع آب‌های زیر زمینی اشاره کرده است.

به گفته ایرنا، بر اساس آمارهای موجود٬ در سال‌های گذشته حدود «یکصد میلیارد متر مکعب» از ذخایر استاتیک‌ آب‌های زیرزمینی کشور برداشت شده که دیگر امکان جایگزینی آنها وجود ندارد.

نعمت‌الله ترکی روز چهارشنبه ضمن اشاره به کاهش ۲۲۶ میلیون متر مکعبی مخازن آب تهران٬ بر مصرف بی‌رویه آب در تهران تاکید کرد و خواستار صرفه‌جویی در این زمینه شد.

به گفته آقای ترکی، با توجه به خشکسالی دو سال اخیر٬ در حال حاضر حجم مخازن سد امیرکبیر٬ لتیان٬ لار٬ طالقانی و ماملو در مجموع ۵۳۴ میلیون متر مکعب آب از ذخیره آب شهر تهران را تشکیل می‌دهند.

بهمن‌ماه سال گذشته قائم مقام وزیر نیرو نیز با تاکید بر این‌که حجم بارندگی‌های کشور در سال آبی ۹۲ در رتبه آخر ۴۶ سال گذشته قرار دارد٬ پارسال را بدترین سال از لحاظ بارش دانست و تاکید کرد که در شرایط فعلی، تهران٬ بندرعباس٬ مشهد٬ قم٬ شیراز٬ اهواز و آبادان از نظر وضعیت آبی به مرز هشدار رسیده‌اند.
XS
SM
MD
LG