لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

«من و اسقف اعظم برای ایران دعا کردیم»


علی یونسی در کنار سبوه سرکیسیان٬ اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال
علی یونسی در کنار سبوه سرکیسیان٬ اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال
دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ۱۱ دی‌ماه٬ در نخستین روز سال ۲۰۱۴ میلادی به کلیسای سرکیس تهران رفت و با اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ علی یونسی روز چهارشنبه٬ ۱۱ دی‌ماه به مناسبت نخستین روز از سال ۲۰۱۴ میلادی به کلیسای سرکیس مقدس در خیابان کریم‌خان تهران رفت و ضمن تبریک سال نوی میلادی به ارامنه ایران٬ در کنار اسقف اعظم در محراب کلیسا حضور یافت و در مراسم دعای ارامنه شرکت کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در این خصوص گفت: «امروز از روزهای مقدس شهروندان مسیحی است و لازم بود که ما در این روز برای عرض تبریک به اسقف اعظم (سبوه سرکیسیان) و همچنین هموطنان مسیحی در این مکان مقدس حضور یابیم و سلام رئیس جمهوری را به آن‌ها برسانیم.»


وی با اظهار این که «امروز من و اسقف اعظم برای ایران دعا کردیم»٬ افزود: «وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران این است که از همه اقلیت‌های ساکن در ایران حمایت کند که یکی از این راه‌ها این است که در جشن‌هایشان شرکت و اعلام کنیم که در دفاع از آن‌ها مصمم هستیم.»

سخنان آقای یونسی در حالی بیان می شود که موضوع حقوق اقليت‌های دينی و قومی در ايران يکی از انتقادهای سازمان‌های بين‌المللی حقوق بشری و کشورهای اروپايی و آمريکا در قبال ايران است و جمهوری اسلامی بارها متهم شده که در زمينه استخدام و رعايت حقوق اقليت‌های مختلف تبعيض قائل می‌شود.

در عین حال جمهوری اسلامی در این سال‌ها به شدت اقلیت های مذهبی از جمله بهائیان، مسیحیان پروتستان و دروایش را تحت فشار قرار داده، دست به بازداشت رهبرانشان زده و مراکز مذهبیشان را تعطیل کرده است. فشار بر اقلیت ها در ماه های اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد.

فشار نهادهای امنيتی و قضايی بر مسيحيان و به خصوص نوکيشان مسيحی ايران در سال های اخير شدت گرفته است. افرادی که با تغيير دين خود از اسلام به مسيحيت می‌گروند، با اتهام «ارتداد» مواجه می‌شوند که مجازات آن ممکن است مرگ باشد.
آقای یونسی که تاکنون بارها بر لزوم احترام به تمام اقوام و اقلیت‌ها و مشارکت دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی در مدیریت کشور تاکید کرده است٬ ۱۲ دی‌ماه نیز در مراسم عزاداری ماه صفر٬ با اظهار این که «در اسلام تفاوتی بین شیعیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی وجود ندارد»٬ گفت: «کسانی که فکر می‌کنند با بی‌احترامی به اقلیت‌های مذهبی در حق شیعیان نیکی می‌کنند٬ در اشتباهند… من از تمام مردم می‌خواهم که اجازه دهند ایران امن بماند و همه ایرانیان را از آن خود ببینند و هیچ فرقی بین اقلیت‌های دینی و مذهبی نگذارند.»

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری٬ علی یونسی٬ وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی را به سمت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کرد.

این سمت٬ عنوان جدیدی است و روسای جمهوری ایران پیش از این تنها یک مشاور در امور اهل سنت داشتند.

با این‌حال دولت حسن روحانی تاکید دارد که در صدد است «نگاه ناعادلانه» به اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی را از میان بردارد.
XS
SM
MD
LG