لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

احمدی‌نژاد خواستار شتاب خصوصی‌سازی در پتروشيمی شد


عکسی از تاسیسات نفتی ایران.
عکسی از تاسیسات نفتی ایران.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، از مقام‌های شرکت ملی نفت ايران خواست روند خصوصی‌سازی شرکت‌های پتروشيمی را شتاب بخشيده و از خود شفافيت مالی نشان دهند.

روزنامه اقتصادی «پول» چاپ تهران روز سه‌شنبه به نقل از سيف‌الله جشن‌ساز، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران،بدون آنکه نامی از اين مقام‌ها به ميان آورد، از ملاقات رئيس جمهوری با مقام‌های ارشد صنعت نفت کشور خبر داد.

آقای جشن‌ساز ابراز داشت: «رئيس جمهوری اسلامی خواستار شفاف سازی در معاملات مالی شرکت ملی نفت ايران با ديگران شرکت‌های نفتی در داخل کشور شد و تأکيد کرد که واحدهای پتروشيمی نيز بايد با شتاب بيشتری وارد روند خصوصی‌سازی شوند.»

به گزارش رویترز مديرعامل شرکت ملی نفت ايران همچنين گفته است که مذاکره با شرکت‌هاس شل، رپسول و توتال برای مشارکت آنان در پروژه‌های عمده انرژی کشور همچنان ادامه دارد.

ماه گذشته، آقای جشن‌ساز اعلام کرده بود که ايران به شرکت‌های رويال داچ شل و رپسول تا ۳۰ ارديبهشت مهلت داده تا وضعيت خود در چگونگی مشارکت در پروژه‌های عمده گازی در خليج‌فارس را روشن کنند.

روزنامه «پول» به نقل از مديرعامل شرکت ملی نفت ايران می‌نويسد «اين شرکت‌ها هنوز وقت دارند تا در پروژه‌های پارس جنوبی شرکت کنند، به همين خاطر مذاکره با آنان ادامه دارد.»

اقتصاد متکی به نفت ايران، اقتصادی دولتی است، با اين همه در سال‌های گذشته تلاش‌هايی برای خصوصی‌سازی در شرکت‌های پايين‌دستی بخش‌های نفت و گاز صورت گرفته است.

با اين همه، با توجه به اينکه مناقشه ايران با غرب بر سر پرونده هسته‌ای کشور باعث شده تا سرمايه‌گذاران غربی در اين زمينه رويه‌ای محتاطانه پيش بگيرند، تحليل‌گران عقيده دارند که شرکت‌هايی که دولت قصد خصوصی‌سازی آنان را دارد در نهايت در درون دستگاه عريض و طويال دولتی دست به دست خواهند شد.

آقای جشن ساز همچنين ابراز داشته است که ظرفيت توليد نفت ايران اکنون از چهار ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بيشتر بوده و وی پيش‌بينی می‌کند که قيمت نفت در ماه‌های آينده افزايش پيدا خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG