لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

شتاب گرفتن ذوب فلات‌های يخی


 آب شدن پهنه‌های يخی و پيشرفتگی آب در جنوبگان، ۳ بهمن ۱۳۸۶
آب شدن پهنه‌های يخی و پيشرفتگی آب در جنوبگان، ۳ بهمن ۱۳۸۶
با آب شدن يک فلات يخی به وسعت هشت هزار و ۳۰۰ کيلومترمربع، تغييرات آب و هوايی و گرم شدن زمين شتابی فراتر از انتظار به خود گرفته است.

پژوهشگران آمريکايی و بريتانيايی می‌گويند يک فلات يخی در جنوبگان (منطقه قطب جنوب) به کلی از بين رفته و يک فلات يخی ديگر در شرف از بين رفتن است و نتيجه می‌گيرند که تغييرات آب و هوايی بسيار سريع‌تر از حد انتظار و پيش‌بينی آنها در حال وقوع است.

به گفته اين پژوهشگران فلات يخی «وُردی» که از دهه ۱۹۶۰ ميلادي فروپاشی آن آغاز شده بود اکنون از بين رفته، علاوه بر اين قسمت شمالی فلات يخی «لارسن» نيز ديگر وجود خارجی ندارد. بايد اضافه کرد که از ۱۳۶۵ تاکنون، هشت هزار و ۳۰۰ کيلومترمربع از اين فلات يخی کاسته شده است.

کن سالازار، وزير امور داخلی در دولت آمریکا در بيانيه‌ای که در اين زمينه صادر کرد، اظهار داشت: «آب شدن سريع يخچال‌های طبيعی بار ديگر نشان دهنده آن است که سياره ما چه دوران بحرانی را سپری می‌کند. در نتيجه تغييرات آب و هوايی، اين امر به مراتب سريع‌تر از آنچه پيشتر تصور می‌شد در حال وقوع است».

خانم جين فريگنو، سرپرست تيم تحقيقاتی جنوبگان می‌گويد: «جنوبگان برای ما از اهميت بسياری برخوردار است چون حجمی برابر با ۹۱ درصد يخچال‌های طبيعی کره زمين در اين منطقه قرار دارد و هر گونه تغييری در پهنه‌های يخی هشداری بسيار جدی برای جامعه بشری است».

در گزارش ديگری که در مجله علمی «مقاله‌های فيزيک‌جغرافيا» به چاپ رسيده است، اداره ملی مطالعات جوی و اقيانوسی بر پايه تحليل‌های رايانه‌ای و بررسی‌های ميدانی اعلام کرده است که توده‌های يخی در شمالگان نيز با سرعت در حال آب شدن است.

پروژه آب و هوايی سازمان ملل در آخرين گزارش خود بيان می‌کند که دمای جوی کره زمين به دليل انتشار گازهای گلخانه‌ای بين یک و هشت دهم تا چهار درجه سانتيگراد افزايش خواهد يافت که در نتيجه آن گرمای شديدتر و سيل، خشکسالی، و توفان‌های قدرتمند بيشتری در نقاط مختلف زمين به وقوع خواهد پیوست.

اين گزارش در عين حال هشدار می‌دهد که با آب شدن يخچال‌ها و فلات‌های يخی سطح آب اقيانوس‌ها افزايش خواهد يافت و نقاط پست زمين به زير آب فرو خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG