لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

کمک به غزه؛‌ جنجال در رسانه‌های بريتانيا


 تظاهرات جلوی دفتر بی‌بی‌سی در لندن، روز شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷
تظاهرات جلوی دفتر بی‌بی‌سی در لندن، روز شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷
با وجود درخواست نمايندگان پارلمان و افکار عمومی و به رغم موافقت ديگر شبکه‌های تلويزيونی، شبکه‌های بی‌بی‌سی و اسکای از پخش آگهی کمک به مردم غزه خودداری کرده و دليل آن را نقض اصل روز‌نامه‌نگاری بی‌طرف عنوان می‌کنند.

شبکه خبری اسکای روز دوشنبه با رد درخواست پخش آگهی کمک اضطراری به مردم غزه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی همراه شد. بی‌بی‌سی در چند روز گذشته مورد انتقاد شديد برخی نمايندگان پارلمان بريتانيا و افکار عمومی قرار گرفته تا در تصميم خود مبنی بر عدم پخش آگهی کمک به مردم غزه تجديدنظر کند.

جان رايلی مدير شبکه خبری اسکای گفته است که پخش اين آگهی نقض بی‌طرفی اين شبکه تلقی خواهد شد.

مارک تامپسون مدير کل بی‌بی‌سی در برنامه امروز راديو چهار اين شبکه هر گونه تغيير در اين تصميم را مردود دانست و اظهار داشت که وطيفه ما رساندن خبر به صورت متعادل و بی‌طرفانه است.

او اضافه کرد: «مشخص است که هرکسی با ديدن فاجعه انسانی که در غزه به وجود آمده متأثر می شود. به همين خاطر من قول می‌دهم که کار گزارشگری رويدادهای غزه را به بهترين نحو ممکن ادامه دهيم. اما اين کار را به گونه‌ای انجام خواهيم داد که نتايج آن را بتوان به دقت داوری کرد. ما روزنامه‌نگار هستيم و کار ما اين است».

با اين همه روز دوشنبه فشار بر بی‌بی‌سی برای پخش اين آگهی افزايش خواهد يافت. پنجاه نماينده پارلمان از اين بنگاه سخن‌پراکنی خواهند خواست تا در تصميم خود تجديدنظر کند.

در اين ميان دوگلاس آلکساندر، وزير توسعه بين‌المللی، بن بردشاو، وزير بهداشت، و هيزل، وزير امور اجتماعی همگی بی‌بی‌سی را به خاطر سرباززدن از پخش اين آگهی و اعلان کمک سرزنش کردند. شاهد ماليک، وزير دادگستری گفته است که او کسی را نديده که با تصميم بی‌بی‌سی در اين مورد موافق باشد.

دکتر رووآن ويليامز، اسقف کانتربری، گفته است که بی‌بی‌سی بايد اعلان کمک که از طرف کميته کمک‌های اضطراری ساخته شده است را پخش کند. اين کميته گروه‌های بشردوستانه آکس‌فم، نجات کودکان و صليب سرخ را تحت پوشش و حمايت خود دارد.

اين اعلان و آگهی دو دقيقه‌ای قرار است امشب از شبکه‌های تلويزيونی آی‌تی‌وی، کانل چهار و پنج پخش شود.

روز شنبه تظاهرات بزرگی در لندن در اعتراض به بی‌بی‌سی و سياست‌های آن برگزار شد. شب گذشته نيز۵۰ تظاهرکننده تظاهرات مسالمت‌‌آميزی را در بخش پذيرش دفتر بی‌بی‌سی در گلاسکو اسکاتلند برگزار کردند و به تصميم بی‌بی‌سی اعتراض کردند.
XS
SM
MD
LG