لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

اوباما: با احساس مسئوليت می‌توان بر بحران غلبه کرد


 ملاقات باراک اوباما با گوردون براون، لندن ۱۲ فروردين ۱۳۸۸
ملاقات باراک اوباما با گوردون براون، لندن ۱۲ فروردين ۱۳۸۸

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، پيش از آغاز رسمی اجلاس سران کشورهای عضو گروه بيست، که روز پنجشنبه آغاز به کار خواهد کرد، صبح چهارشنبه با گوردون براون نخست‌وزير بريتانيا در دفتر کار وی در شماره ۱۰ داونينگ استريت، ملاقات کرد.

در پايان اين ملاقات باراک اوباما و گوردون براون در نشست خبری مشترک شرکت کردند. آقای اوباما در اين نشست خواستار آن شد که کشورهای جهان «بحث‌ها کهنه و اختلاف‌نظرهای بيهوده» را کنار بگذارند تا با همکاری يکديگر بر بحران اقتصادی که اکنون در همه جای جهان گسترده شده است، فائق آيند. آقای اوباما اظهار داشت که وی اطمينان دارد که توافق و اجماع جهانی برای مقابله با اين بحران در حال شکل‌گيری است.

رهبران کشورهای بزرگ اقتصادی جهان برای يافتن راهکارهايی برای مواجهه با بدترين بحران اقتصادی که جهان از دهه ۱۹۳۰ ميلادی تاکنون با آن روبرو بوده، در لندن گردهم خواهند آمد.

اختلاف نظری که آقای اوباما در نشست خبری روز چهارشنبه بدان اشاره کرد از هم اکنون بين کشورهای شرکت‌کننده آشکار شده است. نيکولا سارکوزی، رئيس‌جمهوری فرانسه گفته است که کشور وی و آلمان از بيانيه نهايی اجلاس راضی نيستند و اين بيانيه نظرات آنها را بازتاب نمی‌دهد.

اجلاس سران کشورهای عضو گروه بيست در ميان تدابير شديد و سختگيرانه امنيتی برگزار خواهد شد و پليس لندن هشدار داده است که تظاهراتی در اين شهر در مخالفت با جهانی شدن اقتصاد و در اعتراض به نحوه مواجهه با بحران جاری برپا خواهد شد که پيشتر نظير آن در اين شهر برگزار نشده است.

اين نخستين سفر برون‌مرزی باراک اوباما پس از رسيدن به مقام رياست جمهوری آمريکا است. آقای اوباما قرار است پيش از آغاز رسمی اجلاس و در حاشيه آن با ديميتری مدويديف، رئيس‌جمهوری روسيه، و هو جين‌تائو رئيس‌جمهوری چين، و ديگران رهبران شرکت‌کننده ديدار کند.

مقصد بعدی باراک اوباما، پس از شرکت در اجلاس سران کشورهای بيست در لندن، شهر استراسبورگ در فرانسه، برای شرکت در اجلاس ناتو خواهد بود.

پس از اين آقای اوباما به پراگ پايتخت جمهوری چک، رئيس فعلی اتحاديه اروپا، خواهد رفت تا در اجلاس مشترک اتحاديه اروپا و آمريکا شرکت کند.

آخرين مرحله از نخستين سفر برون مرزی رئيس‌جمهوری آمريکا، سفری دو روزه به کشور ترکيه،‌همسایه غربی ایران، خواهد بود.

انتظار می‌رود که آقای اوباما به دليل محبوبيتی که در ميان افکار عمومی اروپا دارد مذاکرات مثبتی با رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و بريتانيا داشته باشد.

اين سفر به رييس جمهور دمکرات آمريکا فرصت خواهد داد تا نشان دهد که سياست اين کشور در قبال مسائل جهانی متفاوت از سلف وی جرج بوش است.

با اين حال به نظر می‌رسد که باراک اوباما در زمينه کسب توافق بر سر چگونگی حل بحران جاری مالی و اقتصادی، و لزوم اعزام نيروهای نظامی بيشتر به افغانستان، با چالش‌های جدی از جانب کشورهای اروپايی مواجه شود.

سيمون جانسون از مقام های سابق صندوق بين المللی پول به خبرگزاری رويترز گفته است: «اوباما قدرت کاريزمايی زيادی دارد واين نخستين سفر مهم او به شمار می رود. فکر می کنم در اين موقعيت مردم برای او احترام قائل خواهند شد، ولی امکان آن وجود دارد که با مخالفت‌های جدی نيز مواجه شود.»

بسياری از کشورهای دنيا، ايالات متحده آمريکا را در بروز بحران اقتصادی اخير در جهان مقصر قلمداد می کنند و این بحران را در نتيجه مقررارت ضعيف پولی و بحران مسکن در اين کشور می‌دانند.

در نشست ناتو که در استراسبورگ فرانسه برگزار می شود قرار است شصتمين سال اتحاد ميان کشورهای دو سوی اقيانوس اطلس جشن گرفته شود.

آقای اوباما در اين نشست تلاش خواهد کرد تا در باره استراتژی تازه دولت آمريکا در قبال افغانستان توضيحات بيشتری ارائه کند و خواستار حمايت آنها از اين سياست شود.

آمريکا اعلام کرده است که علاوه بر ۱۷ هزار سربازی که وعده اعزام آنها را به افغانستان داده است برای آموزش نيروهای نظامی افغان چهار هزار نيروی بيشتر به اين کشور بفرستد.

آمريکا خواهان آن است که سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، نيز در اين زمينه مسئوليت‌های بيشتری بر عهده بگيرد.


XS
SM
MD
LG