لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

«دوربين مدار بسته در مدارس منع قانونی ندارد»


نصب دوربین‌های مدار بسته در برخی از مدارس دخترانه تهران
نصب دوربین‌های مدار بسته در برخی از مدارس دخترانه تهران
سخنگوی قوه قضائيه در مورد نصب دوربين های مداربسته در برخی مدارس دخترانه گفت چون در قانون چنين مواردی مطرح نشده، نصب دوربين مداربسته می‌تواند بدون اشکال باشد.

وی در عین حال پيشنهاد کرد که به جای اين کار از اقدامات فرهنگی استفاده شود.

عليرضا جمشيدی در نشست خبری هفتگی خود درباره نصب دوربين‌های مدار بسته در برخی مدارس دخترانه شهر تهران از هدف چنين اقدامی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت «به مديران مدارس پيشنهاد می‌کنم اقدامات فرهنگی را در مدارس ترويج دهند».

آقای جمشيدی در ادامه اضافه کرد «اگر مديران واقعا به دنبال کنترل و نظارت بهتر هستند، شايسته است نظارت را از طريق کارهای فرهنگی و به خصوص از طريق معاونان پرورشی انجام دهند.»

در همين حال مهری سويزی، مديرکل دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد که «کسری نيروی انسانی موجب اين مسئله شده است و شايد برای مدير مدرسه بازتاب اين طرح در ميان دانش آموزان مهم نبوده بلکه حاصل آن اهمیت داشته باشد».

معاون دادستان تهران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ايرنا، با مقايسه دوربين‌های مداربسته با ناظم مدارس نصب اين دوربين‌ها در مدارس را «مفيد» دانسته بود.

هفته گذشته خبر نصب دوربين‌های مداربسته در بيش از چهار مدرسه دخترانه در شهرستان‌های استان تهران و تعدادی از مدارس غيردولتی شهر تهران منتشر شد اما در آن زمان مسئولان آموزش و پرورش تهران از اين امر اظهار بی‌اطلاعی کردند.

خبرگزاری مهر در مورد اين خبر گزارش کرده بود که مديران اين مدارس برای کنترل دانش‌آموزان «اقدام به نصب خودسرانه دوربين‌ها کرده» و اين باعث بروز نگرانی در عده‌ای از دانش‌آموزان و کارشناسان امور آموزشی شده است.

دبير شورای عالی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اين خبر خبرگزاری مهر با اشاره به پی‌گيری اين موضوع در اين شورا اعلام کرد که «قانونی در مورد نصب دوربين مداربسته برای کنترل دانش‌آموزان وجود ندارد».

مهدی نويد ادهم در عين حال نصب دوربين در مدارس را نادرست خواند و گفت: «در تربيت بايد اصل را بر اعتماد و مصون‌سازی گذاشت».

اما محمود سالارکيا، معاون دادستان تهران، معتقد است که مدارس حريم خصوصی نيستند و «اوليای مدارس بايد رفتار دانش‌آموزان را کنترل کنند».

عزت‌الله فولادی، سرپرست دفتر مشاوره امور تربيتی آموزش و پرورش ايران، در همين حال نصب دوربين در مدارس را «مخل نظام تربيتی آموزش و پرورش» دانست.

آقای فولادی به خبرگزاری مهر گفته است «اگر استفاده از اين تکنولوژی در مدارس فراگير شود، در جنب و جوش دانش‌آموزان محدوديت ايجاد می‌کند و آنها به سمت رفتارهای مصنوعی گرايش پيدا می‌کنند.»

معاون دادستان تهران اما در گفته‌های خود اصل استفاده از تکنولوژی را مفيد دانسته و معتقد است که به کارگيری دوربين مداربسته «موجب توسعه می‌شود.»
XS
SM
MD
LG