لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

بريتانيا به دنبال حمايت مالی چين


 ون جيا‌بائو، نخست‌وزير چين، گوردون براون، نخست‌وزير بريتانيا، لندن ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
ون جيا‌بائو، نخست‌وزير چين، گوردون براون، نخست‌وزير بريتانيا، لندن ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
در پی دیدار ون جیبائو، نخست وزیر چین با گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، در لندن، دولت‌مردان چينی هدف از سفر نخست‌وزير آن کشور را آمادگی و زمينه‌سازی مشترک برای اجلاس گروه ۲۰ که قرار است در اواسط بهار در پایتخت بریتانیا برگزار شود، اعلام کرده‌اند.

چين حامی موضع بريتانيا است که برای حل بحران مالی جهانی، مخالف سياست "حمايت‌ از محصولات داخلی" است و به جای آن از اصلاح "نطام مالی جهانی" حمايت می‌کند.

بريتانيا در عين حال چشم به کمک‌های مالی چين برای کمک به اين کشور برای خروج از بحران مالی دارد. گردون براون در ملاقات ديروز خود با ون جيا‌بائو، او را «دوست قديمی خود خواند که حس تفاهم خوبی بين‌شان برقرار است».

به نوشته روزنامه گاردين چاپ لندن، بريتانيا علاوه بر اين از چين خواهد خواست که از ذخاير عظيم مالی خود برای حمايت از ذخيره وام اضطراری در صندوق بين‌المللی پول برای حمايت از اقتصاد کشورهای دچار بحران، استفاده کند.

بريتانيا نزديک‌ترين شريک تجاری چين در اروپا است. با در نظر گرفتن اينکه روابط چين و فرانسه در يک سال گذشته به شکل قابل‌توجهی رو به سردی گذارده است اين سفرفرصت مناسبی برای تثبيت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور محسوب می شود.

نخست‌وزير چين پس از شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئيس، به اسپانيا و آلمان سفر کرد و پيش از ورود به لندن ديدارهايی را نيز در مقر اتحاديه اروپا در بروکسل بلژيک داشت. سفر سه روزه ون جيا‌بائو به بريتانيا روز دوشنبه به پايان خواهد رسيد.

قرار است روز دوشنبه نخست‌وزير چين با همتای بريتانيايی خود مذاکره کند و سپس با او در کنفرانس خبری مشترک شرکت کند. ون جيا‌بائو پس از اين دیدار، در دانشگاه کمبريج سخنرانی می کند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت بريتانيا خواسته‌اند تا از تعميق روابط دوجانبه خود با چين به دليل نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب خواست خودمختاری مردم تبت، پرهيز کند.

روز گذشته در تظاهرات جلوی سفرات چين در لندن که به نفع مردم تبت در جريان بود، پنج نفر دستگير شدند.
XS
SM
MD
LG