لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

دست‌کم ۱۴۰ نفر در درگیری های قومی در چین کشته شدند


 صحنه‌ای از برخورد پليس با تظاهرکنندگان در شهر اورومچی، چين يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۸
صحنه‌ای از برخورد پليس با تظاهرکنندگان در شهر اورومچی، چين يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۸
درگیری های قومی در شمال‌غربی چین دست‌کم ۱۴۰ نفر کشته و ۸۱۶ نفر زخمی برجای گذاشته است.

برخورد نيروهای پليس چين با تظاهرکنندگان پس از چندين روز تنش بين اقليت قومی مسلمان «ايغور» و اکثریت قومی «هان» اتفاق افتاد. چنانچه شمار قربانيان اين برخوردها تأييد شود اين خشن‌ترين و خونبارترين سرکوب نيروهای نظامی و انتظامی چين از بيست سال پيش تاکنون است. اين در حالی است که سخنگوی نيرهای پليس سخن از بالا رفتن شمار تلاف داده است.

درگيری‌ها روز يکشنبه در بازار بزرگ «اورومچی»، مرکز ايالت وسيع و بيابانی «شينجيانگ»، آغاز شد و برای چندين ساعت ادامه پيدا کرد. پس از اين بنا به اظهار شاهدان و عکس‌های منتشر شده از درگيری‌ها، نيروهای پليس ضدشورش، نيروهای شبه‌نظامی و نظامی محله‌ی ايغورنشين شهر را محاصره کردند.

بنا به گفته شاهدان حدود هزار نفر از تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ و آتش‌زدن به خودروهای دولتی درصدد مقابله با نيروهای پليس برآمدند که با باتون و ماشين‌های آب‌پاش به تظاهرکنندگان حمله می‌کردند.

هنوز مشخص نيست که چه کسانی در اين درگيری‌ها کشته شده‌اند و چرا آمار تلفات تا بدين اندازه بالا است. خبرگزاری دولتی شين‌هوآ به نقل از مقام‌های اين کشور «ربيعه غدير»، فعال و مدافع حقوق بشر در بين ايغور‌ها، را مسئول اين ناآرامی‌ها دانست. خانم غدير که پيشتر زندانی حکومت چين بود و اکنون مقيم واشنگتن است، اين اتهام را رد می‌کند.

دولت ايالتی « شينجيانگ» ايغورهای جدايی‌طلب مستقر در خارج از کشور را مسئول حمله به مردمان «هان» معرفی می‌کند، هر چند گروه‌‌های ايغور بر اين نکته اصرار دارند که تظاهرات آنها آرام بوده و با خشونت نيروهای نظامی و آتش گشودن آنها به روی تظاهرکنندگان، اين تظاهرات به خشونت کشيده شده است.

گروه‌های سياسی ايغور که در خارج از چين فعاليت می‌کنند ضمن مقصر قلمداد کردن نيروهای نظامی مدعی شده‌اند که شمار تظاهرکنندگان بيش از ۱۰ هزار نفر و شمار کشته‌شده‌گان به ۶۰۰ نفر بالغ می شود.

بنا بر گزارش‌ها سرويس تلفن و پيام‌رسانی موبايل و نيز اينترنت در شهر اورومچی و قسمت‌هايی از ايالت شينجيانگ کاملاً قطع شده است.

«نور بکری» فرماندار ايالت شينجيانگ روز دوشنبه در نطقی تلويزيونی جدایی‌طلبان، تروريست‌ها و افراط‌گرايان مذهبی را عامل ناآرامی‌های اين ايالت معرفی کرد و گفت «اين سه گروه، از داخل و خارج چين، عامل اقدام‌های خصمانه عليه حزب کمونيست و دولت چين هستند. آنها مردم را به تظاهرات دعوت می‌کنند تا اتحاد قومی و سازگاری در جامعه را برهم می‌زنند».

مقام‌های حکومت چين اعلام کرده‌اند که نظم را در منطقه برقرار کرده‌اند و هشدار داده‌اند هرکس باعث اخلال در نظم عمومی شود بازداشت شده و به شدت مجازات خواهد شد.
XS
SM
MD
LG