لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

اتحاديه دانشجويان اروپا خواهان آزادی دانشجويان ایرانی دربند شد


لوگوی اتحادیه دانشجویان اروپا
لوگوی اتحادیه دانشجویان اروپا
اين بيانيه که با عنوان «دانشجويان ايران در معرض روند سرکوب و نقض حقوق‌بشر قرار دارند» منتشر شده است با اشاره به گزارش‌های سازمان عفو بين الملل، نسبت به هر گونه اقدام خشونت‌آميز عليه فعالان دانشجويی هشدار داده و خواهان آزادی همه دانشجويانی شده که در بازداشت خودسرانه به‌ سر برده و تنها جرم آنها ايفای حق خود مبنی بر آزادی بيان و آزادی برگزاری تجمع بوده است.

در ادامه اين بيانيه به اطلاعيه کانون مدافعان حقوق بشر در مورد بازداشت اين دانشجويان و محکوميت اين عمل توسط کانون اشاره شده و به موازات درخواست کانون مدافعان حقوق بشر ايران خواستار آن شده که دانشجويان محروم از تحصيل، که تنها به خاطر ايفای حقوق خود از حضور در کلاس های خود منع شده‌اند، بتوانند به تحصيل خود ادامه دهند.

اتحاديه دانشجويان اروپا در ادامه بيانيه خود می‌آورد: چهار دانشجوی دانشگاه صنعتی اميرکبير در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، نخستين رئيس دولت پس از انقلاب ۱۳۵۷، بازداشت شدند. شرکت‌کنندگان و سازمان‌ دهندگان چنين برنامه ای نيز از پيش مقامات ايران را در جريان برگزاری اين برنامه قرار داده بودند و هيچ کدام از اين مقامات نيز هيچ مخالفتی با برگزاری اين مراسم ابراز نکرده بودند.

در اين بيانيه همچنين آمده است که اين دانشجويان مطابق گزارش‌ها در اعتراض به شرايط بازداشت خود دست به اعتصاب زده‌اند.

علاوه بر اين بيش از ۷۰ نفر از دانشجويان اين دانشگاه در جريان يک تجمع مسالمت آميز در اين دانشگاه دستگير شدند که اعتراض آنها به دفن اجساد پنج تن از سربازان جنگ ايران بود.

در بيانيه اتحاديه دانشجويان اروپا آمده است که اقدام مقامات ايرانی در تدفين اجساد سربازان به تلاش آنها برای اعمال کنترل بيشتر بر دانشگاه‌ها تفسير شده است. علاوه بر اين با بسياری از کسانی که در روز تدفين اجساد در اين دانشگاه دستگير شدند بدرفتاری شد.

در بيانيه اتحاديه دانشجويان اروپا آمده است که اقدام مقامات ايرانی در تدفين اجساد سربازان به تلاش آنها برای اعمال کنترل بيشتر بر دانشگاه‌ها تفسير شده است.
پس از اين، بيانيه اتحاديه دانشجويان اروپا به دستگيری چهار تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير، يعنی نريمان مصطفوی، مهدی مشايخی، احمد قصابان و عباس حکيم زاده، عضو شورای مرکزی نهاد دانشجوئی ملی ايران (دفتر تحکيم وحدت) اشاره می‌شود و اينکه همه آنها هم اکنون در بند ۲۰۹ اوين که تحت نظارت وزارت اطلاعات ايران است بدون هيچ گونه ارتباطی با خارج و در زندان انفردای، به‌سر می‌برند.

اتحاديه دانشجويان اروپا در ادامه بيانيه خود به دستگيری و ضرب و شتم ياسر ترکمن، ديگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، ممنوعيت ورود دانشجويان به دانشگاه سيستان و بلوچستان، بازداشت و تفتيش منازل، و ممنوعيت ورود برخی دانشجويان در شيراز، تعطيلی اجباری انجمن دانشجويان و دستگيری دو دانشجو به نام های داوودی و خداياری در اصفهان، بسته شدن انجمن دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی، فراخوانده شدن دانشجويان به کميته انضباطی در دانشگاه صنعتی بابل، فراخوانده شدن ۱۵ دانشجو در دانشگاه خواجه نصير به کميته انضباطی، دستگيری نسيم روشنائی، ساناز الله ياری، اميرحسين محمدی فر و مريم شيخ از دانشجويان طيف چپ، موسوم به دانشجويان‌آزاديخواه و برابری طلب، اشاره دارد.

در ادامه اين بيانيه آمده است که روند چنين بازداشت‌هايی در ايران در حال افزايش است و اين امر با هدف ساکت کردن انتقادها و صدای منتقدين پيش از انتخابات است.

اتحاديه دانشجويان اروپا در بخش پايانی بيانيه خود از مقامات جمهوری اسلامی ايران می‌خواهد که از دانشجويان بازداشتی دانشگاه اميرکبير در برابر هرگونه شکنجه، رفتار ظالمانه و تحقير آميز محافظت کرده و امکان دسترسی سريع آنها به وکيل، خانواده و هرگونه مراقبت پزشکی درصورت ضرورت، ارائه شود.

علاوه بر آن اتحاديه دانشجويان اروپا خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط دانشجويانی شد که تنها به خاطر بيان مسالمت آميز ديدگاه‌هايشان و ايفای حق خود مبنی بر آزادی تجمعات در بازداشت بسر می‌برند.
XS
SM
MD
LG