لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

اتحاديه دانشجويان اروپا سرکوب دانشجويان ايران را محکوم کرد


اتحاديه دانشجويان اروپا
اتحاديه دانشجويان اروپا
اتحاديه دانشجويان اروپا با صدور بيانيه ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعيت دانشجويان ايران در خشونت‌‌های پس از انتخابات، اقدام‌هايی نظير حمله به خوابگاه‌های دانشجويی را شديداً محکوم کرد.

اين اتحاديه در بيانيه خود آورده است که حکومت ايران برای ساکت کردن اعتراض‌ها در تهران و ساير شهرهای کشور دست به اقدام‌های خشونت‌آميز زده و دانشجويان از جمله قربانيان اين خشونت‌ها بوده‌اند.

در بيانيه اتحاديه دانشجويان اروپا آمده که برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز از بنيادی‌ترين حقوق بشر است و از اين رو اين اتحاديه حمله به خوابگاه‌های دانشجويی در چندين شهر و سرکوب سازمان‌يافته دانشگاه‌ها به منظور فرو نشاندن اعتراض‌ها به نتايج پرمناقشه انتخابات، را به شدت محکوم می‌کند.

در جريان رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری در خرداد ماه سال جاری، علاوه بر کوی دانشگاه تهران، خوابگاه دانشجويان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و دانشگاه شيراز از سوی نيروهای امنيتی و لباس شخصی مورد حمله قرار گرفت.

علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، در آن زمان در سخنانی حمله شبانه به خوابگاه دانشجويان را مورد انتقاد قرار داد و آن را «برخوردهای نسنجيده» توصيف کرد و گفت که وزير کشور بايد در اين مورد پاسخگو باشد.

خانم ليجيا دکا، رئيس انجمن دانشجويان اروپا، در همين زمينه اظهار داشت «دانشجويان نيرويی برای دموکراسی و پيشرفت اجتماعی به شمار می روند. اين مسئوليت مقام‌های دولتی است که از اعمال خشونت عليه آنهائی که در صدد احقاق حق دموکراتيک آزادی بيان هستند، پرهيز کنند».

اتحاديه دانشجويان اروپا همچنين در بيانيه خود خواستار تقويت آزادی بيان و اعتراض‌های مسالمت آميز از جانب دولت و جامعه مدنی شده و اظهار اميدواری کرده است که راه‌حلی مسالمت‌آميز برای مخالفت‌ها و کشاکش‌های اخيز يافت شود.

خانم دکا در همين زمينه اظهار داشت: «خاموش کردن اعتراض‌های آرام تهديد و خشونت در هيچ جامعه مدرنی پذيرفته شده نيست. اگر ايران می‌خواهد به عنوان حکومتی دموکراتيک اعتبار و مقبوليتی داشته باشد بايد به نگرانی‌های دانشجويان ترتيب اثر دهد و نه اينکه در صدد سرکوب آنها برآيد».

اتحاديه دانشجويان اروپا، پيشتر با انتشار بيانيه‌هايی روند سرکوب و نقض حقوق بشر عليه فعالان دانشجويی را محکوم کرده و خواهان آزادی همه دانشجويانی شده که در بازداشت خودسرانه به سر برده و تنها جرم آنها ايفای حق خود مبنی بر آزادی بيان و آزادی برگزاری تجمع بوده است.

اتحاديه دانشجويان اروپا تشکلی است دانشجويی که ۴۹ سازمان دانشجويی در ۳۸ کشور را در بر می‌گيرد.
XS
SM
MD
LG