لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

دست‌کم ۹۰ نفر در زلزله ايتاليا جان باختند


امدادگران ایتالیایی به یاری قربانیان زلزله شتافته اند.
امدادگران ایتالیایی به یاری قربانیان زلزله شتافته اند.
زلزله قدرتمندی با شدت شش و سه دهم در مقياس ريشتر منطقه گسترده‌ای در مرکز ايتاليا را در نخستين ساعات بامداد دوشنبه به لرزه درآورد. طبق آخرين گزارش‌ها تاکنون دست‌کم ۹۰ نفر بر اثر اين زمين‌لرزه کشته و حدود هزار و ۵۰۰ نفر ديگر زخمی شده اند.

بيشترين قربانی مربوط به شهر کوهستانی لاکيلا و روستاهای اطراف آن، در ۱۰۰ کيلومتری شرق رم است. سابقه اين شهر به قرن ۱۳ ميلادی برمی‌گردد و جمعيتی نزديک به ۶۸ هزار نفر دارد.

آنسا، آژانس ملی خبری ايتاليا، به نقل از منابع شبکه بهداشت و درمان منطقه خبر می‌دهد که شمار قربانيان به ۹۰ نفر رسيده اما احتمال بيشتر شدن قربانیان وجود دارد. اداره حفاظت غيرنظامی ايتاليا در بيانيه‌ای اعلام کرد که احتمال می‌دهد ده‌ها نفر قربانی اين زمين‌لرزه و پس‌لرزه‌های پس از آن باشند.

سيلويو برلوسکنی، نخست وزير ايتاليا، سفر از پيش تعيين شده خود به مسکو را لغو کرد و گفت که در کشور حالت فوق‌العاده اعلام می‌کند تا منابع مالی به سرعت در اختيار کارهای امدادی و بازسازی منطقه زلزله زده قرار بگيرد.

آگوستينو ميوزو، از سخنگويان اداره حفاظت غيرنظامی ايتاليا می‌گويد «با صدمه ديدن و فروريختن هزاران ساختمان بر اثر اين زمين‌لرزه، بيم آن می رود که شمار افراد بی‌خانمان بر اثر اين زلزله به هزاران نفر برسد». از آبان ۱۳۸۱ تاکنون اين شديدترين زلزله‌ای است که در ايتاليا رخ داده است.

برخی از پل‌ها و بزرگراه‌ها در مناطق کوهستانی نزديک به مرکز زمين‌لرزه به دليل بيم از آسيب‌های احتمالی به روی رفت و آمد عموم بسته شده است.

بسياری از مردم در نواحی مرکزی ايتاليا وقوع زمين‌لرزه را حس کرده و از ترس و وحشت به خيابان‌ها ريختند. شدت اين زمين‌لرزه به حدی بود که در رم، پايتخت نيز وقوع آن احساس شد.
XS
SM
MD
LG