لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

پاسخ «شورای دفاع از حق تحصيل» به اطلاعيه سازمان سنجش


 تظاهرات دانشجويی در برابر ساختمان صدا و سيما، يکشنبه۱۷ خرداد ۱۳۸۸
تظاهرات دانشجويی در برابر ساختمان صدا و سيما، يکشنبه۱۷ خرداد ۱۳۸۸
«شورای دفاع از حق تحصيل» در پاسخ به واکنش سازمان سنجش و آموزش کشور در انکار موضوع محروم شدن دانشجويان مخالف، از تحصيل در دانشگاه‌ها، اطلاعيه‌ای صادر کرد.

در مقدمه اين اطلاعيه آمده است که اعتراضات جنبش دانشجويی به گزينش سياسی و عقيدتیِ دانشجويان در دولت نهم، پس از گذشت ۳ سال با انعکاس در مباحث و مناظرات تلويزيونی دو تن از نامزدهای محترم انتخابات رياست جمهوری، در افکار عمومی جامعه انعکاسی گسترده يافت.

سپس در ادامه اطلاعيه «شورای دفاع از حق تحصيل» آمده است که برای نخستين بار، سازمان سنجش دولت آقای احمدی نژاد ضمن اطلاعيه‌ای به طور رسمی به اين اعتراضات پاسخ داده است.

در اطلاعيه سازمان سنجش و آموزش کشور گفته شده بود که ستاره ها در سال های ۷۸ تا ۸۵ به معنی «سوابق انضباطی و يا نقص پرونده» بوده است که به هنگام ثبت نام «با تکميل پرونده و رفع شبهه برطرف می‌شده است».

«شورای دفاع از حق تحصيل» در اين اطلاعيه از سازمان سنجش و آموزش کشور می‌خواهد تا برای روشن شدن موضوع به خواست‌های اين شورا پاسخ مناسب بدهد و از پنهان کاری‌های متداول خودداری کند. اين خواست‌‌ها عبارتند از: انتشار تعداد و علاوه بر آن فهرست اسامی «دانشجويان بدون کارنامه «را در دو سال ۸۶ و ۸۷، ارائه توضيح در مورد گزينش در تکميل ظرفيت و گزينش در اعلام نتايج نهايی در سال ۸۷، توضيح در مورد سرانجام دانشجويان سه ستاره سال ۸۵ و گزارش در مورد سرانجام دانشجويان منع تحصيل شده سال ۸۴.

در پايان اين اطلاعيه گفته شده است که پاسخ روشن به خواست‌های فوق برای مردم ايران روشن خواهد کرد که دولت نهم از سال ۸۳ تاکنون با دانشجويان ستاره دار چه کرده است.

«شورای دفاع از حق تحصيل» اعلام کرده است که در صورت عدم پاسخ دهی کامل و صادقانه سازمان سنجش و آموزش کشور، خود طی اطلاعيه جداگانه ای پاسخ‌های مستند به خواست‌های فوق را منتشر خواهد کرد.

«شورای دفاع از حق تحصيل» نهادی غیر دولتی است که از حق تحصیل دانشجویان ستاره دار و دانشجویان محروم از تحصیل دفاع می کند.

تظاهرات در مقابل صدا و سیما

در همین حال در پی اظهارات محمودی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مناظره‌های تلويزيونی مبنی بر عدم وجود دانشجوی ستاره دار، عصر دوشنبه جمعی از محرومان از تحصيل، يعنی دانشجويان ستاره دار، تعليقی و اخراجی، در مقابل ساختمان صدا و سيما تجمع کردند.

دانشجويان تجمع کننده از مديران صدا و سيما خواستار آن شدند تا فرصتی در صدا و سيما برای پاسخگويی به اظهارات احمدی نژاد و وزير علوم، مبنی بر عدم وجود دانشجوی ستاره دار، در اختيار آنها قرار بگيرد.

ميرحسين موسوی در مناظره تلويزيونی چهارشنبه گذشته موضوع ستاره دار کردن دانشجويان در دولت نهم را مطرح کرد که در پاسخ محمود احمدي‌نژاد مدعی شد که پديده‌ دانشجويان يک ستاره و دو ستاره مربوط به دولت قبل و زمان وزارت دکتر مصطفی معين بوده است.

به دنبال اين اظهارات محمود احمدی نژاد، مصطفی معين، وزير علوم دولت محمد خاتمی با صدور اطلاعيهای ضمن تکذيب اين مطلب ازعزت‌الله ضرغامی، رئيس صدا و سيما، خواست متن جوابيه وی به ادعای دولت نهم در صدا وسيما قرائت شود.

محمد مهدی زاهدی، وزير علم نيز در همين زمينه اظهار داشت: «تاکنون هيچ دانشجويی به خاطر وجود اين علامت در کارنامه اش از ادامه تحصيل محروم نشده است».

در تظاهرات دانشجويان ستاره‌دار، ضياء نبوی از دانشجويان سه ستاره سال ۸۷ و عضو شورای دفاع از حق تحصيل گفت: «آقای احمدی نژاد دو بار در رسانه ملی و رو به ميليون ها بيننده وجود محرومين از تحصيل را تکذيب کرد، ايشان محرومين از تحصيل را به وزارت علوم معين نسبت داد و گفت که مسئله ستاره دار ها در دولت من حل شده است. ما آمده‌ايم بگوييم که آقای احمدی نژاد، اگر شما راست می گوييد پس ما کيستيم؟ آقای احمدی نژاد در دوران رياست جمهوری شما ۵۶ دانشجو در کنکور کارشناسی ارشد گزينش شدند و از حق تحصيل منع شدند، اين گزارشی است که منتشر شده و و قربانيانش نيز موجودند، بسياری از آنان حتی کارنامه کنکور خود را دريافت نکردند! آقای احمدی نژاد در دولت شما، بيش از ۸۰۰ حکم منع موقت از تحصيل صادر شده است، که سهم بعضی از دانشجويان ۶ترم تعليق بوده است، دانشجويانی هستند که در ۴سال رياست جمهوری شما، سه سال را به خاطر احکام انضباطی محروم از تحصيل بودند.»

در ادامه اين تجمع، دانشجويان ستاره دار با در دست داشتن پلاکاد هايی به سمت ميدان ونک راهپيمايی کردند. دانشجويان محروم از تحصيل اعلاميه‌هايی حاوی اسامی دانشجويان ستاره دار و گزارش شورای دفاع از حق تحصيل از وضعيت محرومين از تحصيل در دولت محمود احمدی نژاد را بين مردم توزيع کردند.

اين دانشجويان محروم از تحصيل روز شنبه نيز در مقابل وزارت علوم تجمع کردند.
XS
SM
MD
LG