لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

فايننشال تايمز: ایران از چین بنزین وارد می‌کند


ایران و چین در زمینه‌های مختلف نفت و گاز همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند
ایران و چین در زمینه‌های مختلف نفت و گاز همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند
یک نشریه بریتانیایی روز چهارشنبه گفت که شرکت‌های نفتی دولتی چين از طريق شرکت‌های واسطه نزديک به يک سوم بنزين ايران را تأمين می‌کنند.

روزنامه فايننشال تايمز در گزارشی در این زمینه آورده است که شرکت‌های چينی با استفاده از شرکت‌های ميانجی در کار صدور بنزين به ايران هستند و در حدود ۳۳ درصد از ۱۲۰ هزار بشکه بنزين وارداتی ايران را تأمين می‌کنند.

ایران با آن که به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در میان کشورهای عضو سازمان اوپک مقام دوم را دارد و حدوداً پنج درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد، برای ۴۰ درصد مصرف داخلی بنزین خود وابسته به واردات است. بخش اعظم این واردات از طریق پنج کمپانی اروپایی و یک کمپانی هندی تأمین می‌شود.

فایننشال تایمز در گزارش خود به نقل از لارنس ايگلز، رئيس مرکز تحقيقات کالا در شرکت خدمات مالی جی پی مورگان، آورده است که روزانه بين ۳۰ تا ۴۰ هزار بشکه بنزين چينی از طريق شرکت‌های ثالث ميانجی به ايران صادر می‌شود.

صادرات بنزین از چین به ایران در حالی صورت می‌گیرد که مجلس سنای ایالات متحده اوایل مردادماه لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن کمپانی‌هایی که به جمهوری اسلامی بنزین می‌فروشند توسط وزارت انرژی این کشور تحریم خواهند شد.

اما در ادامه گزارش روزنامه معتبر فایننشال تایمز می‌خوانیم که فروش‌ بنزین از جانب اين شرکت‌ها به ايران قانونی است، چرا که تحريم‌های فعلی عليه ايران فرآورده‌های نفتی را شامل نمی‌‌شود، با این همه صادرات بنزین به ایران می‌تواند به معنای ناديده گرفتن تلاش‌هايی باشد که به رهبری آمريکا برای ايجاد مانع در برنامه هسته‌ای تهران صورت می‌گيرد.

با این حال روزنامه فايننشال تايمز می‌افزايد اقدام چين ضربه‌ای به تلاش‌های واشينگتن برای اعمال تحريم عليه ايران به دليل ادامه برنامه‌ مناقشه‌برانگيز هسته‌ای‌اش محسوب می‌شود، برنامه‌ای که آمريکا و متحدانش آن را با هدف بهره‌مندی ايران از سلاح‌های هسته‌ای می‌دانند، و تهران در مقابل بر اين نکته پافشاری کرده که هدف اين کشور تنها استفاده صلح‌آميز از فناوری هسته‌ای است.

خبرگزاری فرانسه در همين زمينه در گزارشی به نقل از برخی تحليل‌گران چين را «منبعی منطقی برای تأمين بنزين ايران می‌داند. به باور اين تحليل‌گران ايران با چين روابط تجاری نزديکی دارد و چين در زمينه توليد بنزين، حجم قابل‌توجهی توليد مازاد دارد».

ويکتور شام، کارشناس ارشد در شرکت مشاوره انرژی «پوروين و گرتس» در سنگاپور، در اين زمينه به خبرگزاری فرانسه می‌گويد که چين ظرفيت پالايش فرآنورده‌های نفتی خود را افزايش داده و در مردادماه روزانه ۱۴۰ هزار بشکه بنزين صادر کرده است.

اين بالاترين نرخ رشد توليد محصولات پالايشی در اين کشور در يک سال گذشته است، هر چند مشخص نيست که مقصد صادرات چين کدام منطقه و کدام کشورها بوده است.

ايران روابط نزديکی با چين در زمينه‌های نفتی دارد. در ابتدای سال ميلادی جاری دو کشور قراردادی به مبلغ يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار برای توسعه ميدان شمالی نفت آزادگان در غرب ايران به امضا رساندند.

در حال حاضر بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۹۶ هر کمپانی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند با تحریم و مجازات آمریکا روبه‌رو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG