لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

«بازداشت ۲۴۰ شخصيت سياسی- اجتماعی در ۱۰ روز»


صحنه ای از درگیری های معترضان با نیروهای انتظامی در تهران
صحنه ای از درگیری های معترضان با نیروهای انتظامی در تهران
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران فهرستی اسامی دست‌کم ۲۴۰شخصيت سياسی، اجتماعی، روزنامه نگار و فعال دانشجويی را منتشر کرد که در ۱۰ روز اخير دستگير شده‌اند.

در اين گزارش اعلام شد که تاکنون به طور رسمی کشته شدن ۲۷ نفر در اعتراضات اخير تهران تائيد شده اما «آمار بازداشتی‌ها و کشته شده‌ها خيلی بيشتر از اين هاست».

فهرست بازداشت شدگان ۱۰ روز اخير به ۲۴۰ نفر بالغ می‌شود که ۲۹ نفر از آنها پس از بازداشت آزاد شدند، اما ۲۱۱ نفر شامل ۱۰۲ نفر از شخصيت‌های سياسی، ۲۳ نفر از روزنامه‌نگاران، ۷۹ نفر از دانشجويان و ۷ نفر از اساتيد دانشگاه‌ها همچنان در زندان به سر می‌برند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران تاکيد کرد که «بسياری از اين افراد بازداشت شده توسط ماموران لباس شخصی در منازل يا محل های کار خود بازداشت شده اند و دربرگيرنده بازداشت شدگان در تظاهرات نيست».

مقام‌های رسمی پيشتر از بازداشت ۱۷۰ نفر قبل از ۲۵ خرداد و ۴۵۷ نفر در روز ۳۰ خرداد تنها در تهران خبر داده بودند.

در گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با اشاره به اينکه « تاکنون ۲۷ کشته رسما اعلام شده است که اسامی آنها نيز تاکنون ارائه نشده»، آمده است «ساير منابع ادعا می‌کنند که آمار بازداشتی‌ها و کشته شده‌ها خيلی بيشتر» از اين ارقام است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران همچنين با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت بازداشت شدگان تاکيد کرد «از آن جا که بازداشت‌شدگان توسط ماشين‌های بدون آرم برده شده‌اند اين مسئله بی‌نهايت برای خانواده‌های اين بازداشت‌شدگان نگران کننده است که نمی‌دانند چه کسانی مسئوليت امنيت جانی اين افراد را برعهده دارد.»

«بی‌اطلاعی خانواده بازداشت شدگان از محل نهگداری آنها» و «عدم ارائه حکم جلب يا احضاريه در حين بازداشت‌های اخير» از جمله موارد ديگری است که کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران بر آن تاکيد کرده است.

در همین حال معاون اول قوه قضائيه نيز از تشکيل «دادگاه ويژه» برای بازداشت شدگان معترض به نتايج انتخابات خبر داد و گفت « با دستگيرشدگان حوادث اخير برخورد عبرت‌آموزی خواهد شد.»

ابراهيم رئيسی شامگاه دوشنبه در برنامه تلويزيونی دولتی معترضان به نتايج اعلام شده انتخابات را «اغتشاشگر» معرفی کرد و گفت که «اين اغتشاشات حتما بايد مورد پی گيری دقيق قرار گيرد و با عوامل اغتشاشگر بايستی به صورت عبرت‌آموزی برخورد شود و دستگاه قضايی هم اين کار را انجام خواهد داد.»
XS
SM
MD
LG